Bavaria Arendal kan inte föreställa sig vardagen utan Sharebox och Fleetback.
BMW-återförsäljaren i södra Norge har använt Sharebox för inlämning och uthämtning av nycklar i cirka två år. De lägger inte ner onödig tid på att checka in och ut. Det var länge sedan nycklar lämnades i brevlådor eller på bildäck.
Flexibilitet med Sharebox
– Utan Sharebox blir det väldigt komplicerat. Då tappar både vi och kunden tryggheten att kunna lägga ifrån sig nyckeln, inleder Karl-Fredrik Aness, servicerådgivare på Bavaria Arendal.
– Därtill kommer tidsvinsten när bilen är klar på verkstaden. Nu kan vi slutföra allt på en gång. Nyckeln läggs in i Sharebox, och kunden får den när han eller hon vill. Vi behöver inte vänta på dem eller schemalägga leverans i slutet av dagen, fortsätter han.
Liksom många andra bilhandlare har Bavaria Arendal kunder som är på jobbet samtidigt som deras kunder är det – det vill säga mellan klockan 8 och 16. Det gör att flexibiliteten är värdefull.
– Alla kan inte ta ledigt från jobbet. Folk blir väldigt glada när de får veta att de har möjlighet till säker nyckelleverans före öppettiderna, och att de kan hämta den precis när de vill, säger Aness.
Dokumentation med Fleetback
Än så länge har Aness bara pratat om Sharebox-delen av tjänsten de använder. I somras förvärvade Luxemburgbaserade Fleetback norska Sharebox. Tillsammans erbjuder de nu ett brett utbud av innovativa lösningar. Verktygslådan har blivit större.
Fleetback-systemet gör att verkstaden kan erbjuda viktiga tilläggstjänster för både återförsäljare och kund. Den används bland annat i samband med elektronisk signering av garantijobb. Bilder och filmer lagras som information eller dokumentation av utfört arbete. Bavaria Arendal använder också systemet för kostnadsförslag, oavsett om det handlar om att byta vindrutetorkare eller bromsar.
– Mekanikern kan till exempel filma under bilen. Det kan vara allmän information om skick, eller så kan vi dokumentera skador och skicka till kunden med en prisuppgift för reparation, förklarar Aness.
Omfattande översikt
Den genomsnittliga kunden är inte särskilt kunnig om bilens chassi eller motorkomponenter.
– Då är det trevligt att ha en tekniker som visar och berättar vad som är fel. Vi kan lägga till priser för alla reparationer individuellt. Det ger kunden bättre förståelse för kostnaderna, säger han.
Servicerådgivaren kan berätta om lysande feedback.
– Våra kunder har varit mycket nöjda. Detta ger heltäckande överblick för både oss och dem. De kommer att se priset och har möjligheten att bekräfta. Samtidigt slipper vi diskussion i efterhand då godkännandet har gjorts i förväg, säger han.
Goda grannar
För Bavaria Arendal är det extra spännande att det är ”grannen” som levererar de viktiga servicestödsystemen. Sharebox huvudkontor ligger faktiskt bara några kilometer från BMW-återförsäljaren.
– Vi har bilkunder som jobbar på Sharebox. De vet att vi använder deras produkt flitigt och är beroende av den i en hektisk vardag. Vi känner att de uppskattar oss. Vi har fått väldigt bra hjälp, antingen i form av feedback på saker vi kan prova själva, eller att de skickar ut en tekniker på timmen, berömmer Aaness.
– Det är roligt att ha ett samarbete med en så lokal aktör, och att vi får vara med lite på resan även om vi står lite vid sidan av. Att Sharebox blivit så stort är också väldigt spännande, fortsätter han.
Ständigt tillgänglig
Drifttiden är praktiskt taget konstant på Sharebox.
– Den har bara varit nere i undantagsfall, och då i samband med uppdateringar, säger Aaness.
De ser fram emot att den allra sista pusselbiten är på plats: en betalningslösning.
– Då blir det helt sömlöst för kunden. I vissa fall behöver de inte ha kontakt med oss alls. De kan leverera i Sharebox, betala när de hämtar det och skriva på eventuella garantipapper och liknande elektroniskt via Fleetback, säger servicerådgivaren.
En sak är säker. Sharebox och Fleetback är här för att stanna hos BMW-leverantören.
– Det är ett väldigt enkelt system att arbeta med. Det gör vår vardag mycket lättare, sammanfattar Karl-Fredrik Aness.