I dag presenterades resultatet av GA-enkäten, som i år innehåller nya frågor, en ny kategori och har skickats till fler än förut.
I år koras bästa GA i tre klasser: personbil, lastbil och transportbil. Vinnare i personbilsklassen blev Subaru, lastbil togs hem av Volvo och inom transportbil når Isuzu högst. Tvåa inom personbil blev Kia och tre är Mazda.
– Eftersom det är nya frågor och en ny kategori i år kan resultatet inte jämföras rakt av med tidigare år, men tendenserna är ändå ungefär desamma, säger Klaus Silfvenius, GA-ansvarig.
Den tydligaste framgångsfaktorn för att lyckas i enkäten är enligt honom att satsa på öppen och återkommande dialog med återförsäljarna.
Vi gratulerar alla duktiga GA och tackar alla de återförsäljare som svarade på enkäten!
Nedan kan du läsa en intervju med vinnaren Subaru.
I tidningen som kommer ut efter helgen finns fler intervjuer, analyser och listor.
Personbilar
- Subaru
- Kia
- Mazda
- Suzuki
- BMW
- Audi
- Mercedes
- Cupra (ny på listan)
- Volvo
- Seat
- Skoda
- Toyota
- Lexus
- Honda
- VW
- Hyundai
- Nissan
- Citroën
- Peugeot
- Opel
Tunga lastbilar
Transportbilar
VINNARINTERVJUN: Överst på pallen
Subaru står i ensamt majestät, överst på pallen. Förutom att återförsäljarna unisont ropar ”enkelt, roligt och lönsamt” ser märket en vändning i bilbristen och återförsäljarna kan börja sälja bilar igen. Och de säljer alla bilar som finns.

I maj har de bjudit med alla återförsäljarna till Japan för att besöka huvudkontoret och visa den nya elbilsfabriken som håller på att byggas. Det kommer alltså mer från japanerna.
När det gäller frågor om lyhördhet har Subaru alltid varit starka. Bra betyg förklaras med kampanjer som uppskattas av både privat- och företagskundsidan.
– Vi har legat lite på is med tjänstebilar eftersom vi har sålt mer än vad vi har fått, men nu har vi bättre biltillgång och kan satsa mer på företagssidan, säger Frennby.
Frågor kring eftermarknad har också bra betyg, vilket han tror beror på att representanter från eftermarknad nu är med på möten med återförsäljarföreningen, vilket gör att fler eftermarknadsfrågor drivs.
Liksom Isuzu har Subaru bunkrat reservdelar i sitt stora lager i Arlöv i Malmö, för att kunna leverera till återförsäljarna så snabbt som möjligt.
Återförsäljarna är nöjda med sin generalagents organisation inom ledning, bilförsäljning, marknadsföring, order/leverans, teknik, reservdelar och garanti, där Subaru är bäst i alla frågor förutom en där de hamnar näst bäst. Det får nog betecknas som väl godkänt.
När det gäller IT-systemen uppfattas de som enkla och hanterbara. Nya frågan om hanteringen av återförsäljare och kunder vid kvalitetsproblem med bilen (hårdvara) sätter Subaru i topp följd av fem andra japanska märken.
– Lönsamheten är bra och det är en fråga som vi värdesätter högt. Vi vill att våra Subaru-återförsäljare ska ha lönsamma affärer, något vi får genom att göra det enkelt, roligt och lönsamt att sälja Subaru, säger Filip Frennby och hamrar in de välkända orden.
Märket ligger högt på marknadsföringsfrågorna och Frennby förklarar att man efter årsskiftet byter fokus från varumärkesbyggande marknadsföring, som användes under den värsta bilbristen, till mer offensiva kampanjer med erbjudanden. Även frågan om digital försäljning får bra betyg, trots att märket inte har någon, men svaret tolkas som att återförsäljarna är nöjda med det.
– Även om vi skulle sälja på nätet tror vi att återförsäljarna har en otroligt viktig del i att ta hand om kunden även före själva köpet och vi skulle inte röra deras marginal.
Frennby betonar att nätförsäljning inte är något som märket planerar att börja med i närtid, och att man fortsatt ser mycket stort värde i samarbetet med sina återförsäljare.
Kommentera