När många andra har svårt att få lönsamhet har Bema bil i Herrljunga hittat sin metod: flera järn i elden samtidigt.
Text Thomas Drakenfors
Foto Robert Teiffel
Med en omsättning på 16 miljoner på tio personer är det tydligt att Bema bil i Herrljunga gör något rätt, även om det enligt Sanna Hallengren, administratör och delägare, ”inte blir så mycket kvar på sista raden”. Men det finns en förklaring till det.
– Det mesta återinvesteras, säger hon.
Hon och hennes man Robert, delägare och verkstadschef, är båda i 30-årsåldern och har ingen brådska med att kassera in några privata pengar från verksamheten. Inte mer än lönen. I stället är det långsiktighet och smart affärstänk som gäller.
Båda har en långvarig relation till både branschen och varandra.
– När vi var tonåringar körde vi båda A-traktor, det var så vi träffades, säger Sanna Hallengren.
Intresset för att meka var en annan sak som förenade. Men medan hennes man satsade på fordonsteknisk linje tog Sanna Hallengren en annan väg. Hon läste transportteknik och utbildade sig till lastbilschaufför. Köra lastbil höll hon sedan på med i några år, innan hon skiftade över till transportledare på ett logistikföretag.
Men efter nästan tio år på posten gick hon och hennes man in som delägare i Bema Bil i Herrljunga 2012, en verksamhet som de tog över 2016 när deras kompanjon gick i pension. Några år senare, 2019, byggde de nya lokaler och flyttade dit.
– Nu är vi sju tekniker, två kundmottagare och jag som sitter på kontoret, säger Sanna Hallengren.
Här gör de service och reparationer på bilar av alla märken och storlekar, allt från personbilar till lätta transportbilar och husbilar.
Det tar även sig an skadejobb och är auktoriserade hos de flesta stora försäkringsbolag. Men medan Bema Bil äger affären, gör skadebesiktningar och beställer hem reservdelar är det en underentreprenör i Floby som utför själva jobben.
Tidigare i år gick de ihop med en branschkollega i Floby och köpte Herrljunga Gummiverkstad, en rörelse som har funnits länge på orten. Tanken för de båda verkstäderna är dels att behålla servicen lokalt, dels att göra stordriftsfördelar vid inköp. Ekonomi och administration på däckcentret tar Sanna Hallengren hand om, en service hon även bistår sin nya affärspartner i Floby med.
– Dessutom är jag och min man involverad i ett fastighetsbolag.
Förra året blev de utnämnda till årets Meca Bilservice. En utmärkelse som de enligt Sanna Hallengren fick för att de har sitt affärsdriv. Det växer ingen mossa på verksamheten. Bema Bil rullar i stället framåt med ständigt nya möjligheter i sikte.
– Vi fick priset för att vi hänger med i utvecklingen, och vi jobbar verkligen på att vara bäst, säger hon.
När Mecas kedjechef Johan Christersson kommenterade priset gjorde han reflektionen att det finns en kvinnlig ledare och delägare på plats vilket är ett kvitto på att jämställdhet lönar sig.
Men precis som andra verkstäder har Bema Bil svårt att hitta kvinnliga tekniker. En och annan praktikant har de haft, men när det är dags för rekrytering lyser tjejerna med sin frånvaro.
– Många tror att jargongen är för tuff och att verktygen inte passar för mindre händer och så, men så är det inte längre. Visst, det kan vara ganska raka rör, men inte på ett dåligt sätt. Jag uppskattar att ingen behandlar mig extra mesigt eller varsamt bara för att jag är tjej, det finns jämställdhet i det också.
Lösningen för att få in fler kvinnor i branschen tror hon finns i att plantera möjligheten tidigt under grundskoleåren.
– Fler skulle behöva komma ut och testa. Vi hade en tjej här från högstadiet för ett tag sen. Hon hade inga förväntningar alls, men sedan tyckte hon att det var jättekul.
Tills det rättar till sig med könsbalansen får Sanna Hallengren stå ut med att kvinnor är i minoritet i branschen. Men även om hon gärna ser en förändring har hon inget problem med att arbetskamraterna oftast bara är män.
– Jag har alltid umgåtts mest med killar.
Sanna Hallengrens bästa tips för att få snurr på en verkstadsrörelse är att hela tiden leta efter nya affärsmöjligheter som kan stärka verksamheten. Hon säger också att man inte kan blicka i backspegeln:
– Välskötta företag har sällan ledare som anstränger sig för att bibehålla status quo. I stället siktar de mot framtiden och rustar sig för den. Ha företaget och dess livskraft i fokus.
Fakta: Bema Bil
Företaget är en Meca-ansluten allbilsverkstad i Herrljunga. De är tio anställda och omsätter cirka 16 miljoner. Sedan i maj 2023 äger de även Herrljunga däckservice tillsammans med en branschkollega. 2023 blev Bema Bil utsedda till årets bilservice inom Meca-kedjan med motiveringen att de ”är ett typexempel på hur bra det kan gå när man satsar på rätt saker. De förstår vikten av att ha rätt utrustning och kompetens och har sett till att deras kunder inte ska behöva åka någon annanstans. Med hög lojalitet samt otroligt stark konceptefterlevnad står Bema säkert rustade för framtiden”.
Kommentera