Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Elbil

Henrik Idermark

Henrik Idermark är ansvarig för elbilsbranschen på MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Henrik Idermark - expertsvar

Önskar vägledning kring laddning av elbil

Fråga:

Vi säljer både nya och begagnade elbilar och lämnar med lite olika laddare eller kablar till varje bil vi säljer. Hur fungerar det med laddbox jämfört med vanligt vägguttag? Vad är skillnaden rent tekniskt och finns det något ”rätt eller fel”? Hur snabbt kan man ladda med respektive teknik och vad krävs av bil och laddare? Vi vill gärna vara tydliga med information till bilköparen men allt detta känns svårt att greppa och förmedla till kunden. Det är faktiskt ett ganska svårt ämne, kanske kan ni från branschens sida ta fram någon typ av vägledning?

Charlotta, Sundsvall

 

Svar:

Tack för bra och aktuella frågor, det här ämnet är viktigt och MRF kommer löpande ut med information.

Inom en snar framtid släpper vi också en standard, som ger en samlad bild gällande hantering av elfordon.

När bilen laddar i ett vanligt vägguttag eller med en laddbox används själva laddaren som sitter monterad i bilen. Från elnätet levereras växelström i tre faser som måste göras om till likström av den inbyggda laddaren, för att sedan ladda batteriet. Det som styr själva laddhastigheten är antalet faser (av de tre som finns) samt vilken strömstyrka som används.

För att ladda 11kW (ca 5-6 mil per timme för en vanlig elbil) krävs exempelvis alla tre faser och 16 ampere. För att röra till det ytterligare är det inte alla elbilar som kan ladda med tre faser. Tidigare versionen av vissa bilmodeller kunde exempelvis endast ladda på en fas medan de senare versionerna har trefasladdare inbyggt. 

En stor fördel med trefasladdning är att strömstyrkan kan fördelas på alla faser och risken för att en huvudsäkring löser ut minskar. Med det sagt finns även tekniker som löser detta med så kallad fasbalansering. Sist och viktigast är dock skillnaden mellan att ladda i ett vanligt vägguttag och via laddbox. Ett vanligt vägguttag är inte anpassat för höga effektuttag under lång tid vilket gör att laddning bör undvikas och i nödfall ske på ett övervakat sätt med lågt effektuttag.

Elbilar ska laddas via en laddbox som är ansluten med rätt dimensionerad elinstallation. Se även till att antingen laddboxen eller elinstallationens jordfelsbrytare har inbyggd likströmsläckageövervakning.

Vårt tips är att ni erbjuder kunden en installation av laddbox (via samarbete med ett elinstallationsföretag) och avråd från laddning i ett vanligt vägguttag.

Henrik Idermark

Tillbaka