Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Glöm inte avtal och villkor vid leasingbeställningar!

Fråga:

Vi har haft ett par leasingaffärer (även privatleasing) där kunder och leasingbolag hoppat av. Tyvärr vill varken kunderna eller leasingbolagen ta sitt ansvar och stå för våra omkostnader. Vi står där med en beställd bil som i många fall inte går att avbeställa, utan måste säljas till någon annan med förlust.

Några exempel:
1. Leasingbolag avbeställer efter till exempel kreditprövning och meddelar att det inte blir någon affär.
2. Vd:ar avbeställer och anger att avdelningschefen eller ekonomichefen inte haft befogenhet att beställa bilarna.
3. Konsumenter och företag bara ångrar sina beställningar. Vad är det som gäller och vad bör vi tänka på för att miniminera våra kostnader?

Leasingbrydd

Svar:

Egentligen handlar allt om dokumentation och att ha koll på vem ni ingår ett avtal med. Här ser jag dess värre för ofta att det slarvas med både dokumentation och villkor för att återförsäljaren (leverantören) ska gå skadeslös. Formellt är det finansbolaget (leasinggivaren) som köper in bilen och ni som levererar den till kunden (leasingtagaren). Ni är således enbart leverantör till leasingtagaren, men säljare till finansbolaget.

I ditt första exempel är det tyvärr sällan jag ser något formellt köpeavtal mellan återförsäljare och finansbolag. Enligt köplagen har ni i och för sig rätt att kräva skadestånd av finansbolaget, men då måste ni kunna styrka era faktiska kostnader och förluster. Därför är min starka rekommendation att skicka/mejla en skriftlig bekräftelse (som ni kräver svar på) till finansbolaget med ”MRF:s Leveransbestämmelser personbilar”. Där framgår att ni har rätt till upp till 18 procent av köpeskillingen vid avbeställning/dröjsmål från näringsidkare.

Andra invändningen håller rätt sällan eftersom vd:n måste bevisa att ni enligt avtalslagens bestämmelser var i ond tro om att avdelnings- eller ekonomichefen inte hade befogenhet inom ramen för sin ställningsfullmakt att ingå sådana avtal för företagets räkning. Det är sällsynt att det förhåller sig på det viset; tidigare beställningar som företaget har gjort hos er kan till exempel peka på att just den chefen haft befogenhet.

Gällande sista punkten går det oftast inte att säkra upp eventuella förluster på grund av avbeställning genom att skicka leveransbestämmelserna till leasinggivaren eftersom leasingavtalet inte är klart och undertecknat; leasingtagaren (både konsumenter och näringsidkare) gör en beställning av en leasingbil hos återförsäljaren (leverantören) som i många fall är odokumenterad. (”MRF:s Leveransbestämmelser personbilar” går inte heller att tillämpa eftersom de villkoren gäller köp.) Avbeställer kunder en bil innan de har undertecknat leasingavtalet har de i egentlig mening inte ingått något köp. Visserligen har ett avtal ingåtts om leverans av en leasingbil, men ett sådant avtal är helt oreglerat och, ibland under en längre period, inte undertecknat av kunden (leasingtagaren).

För att undvika att ni som återförsäljare gör förluster på grund av avbeställningar, håller MRF på att ta fram en beställningsblankett med villkor, ”Beställning leasingbil”, som ger återförsäljaren rätt att kräva kunden på förutbestämda avbeställningskostnader. Skadeståndsbeloppen blir de samma som i ”MRF:s Leveransbestämmelser för personbilar”, punkterna elva och tolv, som är godkända av Konsumentverket.

David Norrbohm

Tillbaka