Vi har en nyare elbil som blivit bärgad till vår VW-auktoriserade verkstad. Enligt tillverkarens mobilitetsgaranti har man rätt till hyrbil i tre dagar. Vad händer när dessa tre dagar gått ut? Vi bedömer att reparationen på grund av restnoterade reservdelar kommer att ta ungefär två veckor. Jag har fått höra att kunden enligt konsumentköplagen har rätt till ersättningsbil under tiden den står på verkstad. Är det vi som auktoriserad verkstad eller återförsäljaren som därefter skall stå för lånebil eller hyrbilskostnader?
Kunden har – om behov finns – enligt konsumentköplagen rätt till lånebil längre än tre dagar om reparationen drar ut på tiden. Enligt konsumentköplagen och skadeståndslagen är det enbart merkostnader som kunden har rätt till, det vill säga skillnaden mellan hyrbilskostnader och den inbesparing man gör genom att inte köra/nöta på egen bil.
I bilbranschen löser vi detta normalt genom att tillhandhålla kunden en lånebil. Skulle det bli fråga om lånebil under längre perioder än ett par dagar, är det i och för sig rimligt att ta ut en schablonkostnad med 100 kronor per dag på grund av den inbesparing kunden gör.
Om inte garantisystem ersätter lånebil längre än tre dagar via auktoriserad verkstad, blir det säljaren som måste svara för kostnader av låne- eller hyrbil
David Norrbohm