Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Hur ska lackeringen tidsättas?

Fråga:

Vi sitter och diskuterar det här med lackering, närmare bestämt när man ska lägga till tid för en angränsande detalj. Vi har bytt en tröskel och den har vi bytt upp på a-stolpen, b-stolpen och upp på baksskärmen. Nu undrar vi: Ska vi ha tid för att lackera a-stolpen, b-stolpen? Eftersom vi bytt tröskeln upp på baksskärmen, vilken yta ska sättas där? 

Min kollega säger att eftersom merparten av bakskärmen inte är bytt så ska det vara gammal yta, medan jag hävdar att det ska vara ny yta. Så vilken ska det vara, ny eller gammal? 

Fundersam 

Svar:

När man har bytt en reservdel in på angränsande yta, som i ert fall där ni har bytt tröskeln och lagt skarvarna inne på a-stolpen, b-stolpen samt bakskärmen ska ni tidsätta dessa delar också. Det står under tredje kapitlet i Lackeringsförfarande, del 3.7 utbättring och polering i användarinstruktionen för billackering. Många tror att detta enbart rör utvändig lackering men det rör alla positioner, både utvändig och invändig lackering. 

När det gäller bakskärmen ska ni tidsätta den som ny detalj, Oavsett hur stor del av detaljen som byts ska den tidsättas som ny svetsad detalj, det vill säga ny yta, detta står också tydligt i femte kapitlet i användarinstruktionen ”Utvändig lackering punkt 5.2.1.1 Ny svetsad plåtdetalj”- 

PS! Glöm inte invändig lackering på bakskärmens främre del.

Jan Olvenmo

Läs även: Skriver inte alla skrotintyg?

Tillbaka