Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Kulören stämmer inte

Fråga:

Jag har funderat ett tag på det här med kulörer och svårigheten att få kulören att stämma. Förr var det ett fåtal bilar som man behövde kontrollera kulören på, då kollade man färgkoden, blandade färgen och lackade och till 99 procent stämde det. Numera finns det en uppsjö av varianter på dessa färgkoder, varför har det blivit så många?

Har man tagit hänsyn till det när man gjorde den senaste tidsstudien på lackering? När ska man göra ett färgprov egentligen och hur många ska man göra? 

Färgblind

Svar:

Jag förstår ditt dilemma! Ibland kan man säga att det var bättre förr, fast jag tror nog att det enbart gäller kulörer. Inte lätt att svara kort på dessa frågor.  Förr hade man lösningsmedelsbaserade lacker (så även i dag fast de är vattenspädbara) och tillgång till andra pigment än vad vi har i dag, vilket påverkar. I dag är kulörer ett sätt att göra bilarna mer lättsålda, förr var det enbart specialbilar eller specialbeställningar som fick dessa speciella kulörer. 

Bilar och bilmodeller görs i många olika fabriker. Ett bilmärke tillverkar en modell i ungefär 25 olika fabriker runt om i världen och vi i Sverige får den bilmodellen från 15 av dessa fabriker. Alla fabriker har sin egen lackering och håller sig inom en godkänd avvikelse från huvudlikaren för respektive färgkod (biltillverkarens norm), men det innebär att vi på eftermarknaden om vi har otur kan råka ut för 15 olika varianter av en kulör på samma bilmodell, dvs en kulörvariant för varje fabrik. 

När man gjorde tidsstudien 2010 var det tvingande att göra kulörkontroll med kulörlikare eller med fotospectrometer. Om det fanns en ny variant på kulören som man inte hade en likare på eller eget uppsprutat färgprov och lackeraren ansåg att den eventuellt kunde stämma, lackades ett nytt färgprov på den nya varianten. Fanns det redan likare eller ett färgprov på de varianter som fanns beslutade lackeraren om det skulle göras meryta eller inte. 

Så svar på din fråga är ja, det togs hänsyn till olika varianter. Men studien tittade på ett fåtal färgprover och idag finns det betydligt fler kulörer med olika effekter som gör det ännu svårare att bestämma rätt varianter. Att ta fram rätt kulör är ett tidsödande arbete som ökar den kostsamma materialdelen. 

Jan Olvenmo 

Tillbaka