Från och med augusti 2023 krävs ett särskilt EU-certifikat för att programmera, avläsa och åtgärda bilar.
För att kunna göra vissa reparationer och service på bilar krävs att man har information och programvara, som ofta är stöld- och säkerhetsrelaterad och kan bli farlig i fel händer. Informationen som krävs för att köpa eller programmera nycklar eller fönsterhissar kan till exempel användas för att tjuvkoppla eller ta över kontrollen av bilen. Oseriösa aktörer bör inte ha tillgång till sådan information. Samtidigt vill EU-kommissionen se bättre konkurrens mellan auktoriserade verkstäder och fria allbilsverkstäder, och ett led i det är att allbilsverkstäder skall kunna göra samma sorts reparationer som de auktoriserade. Därför har man beslutat att införa ett europeiskt certifikat, en så kallad Sermi-nyckel, som ger auktorisation att ladda ner programvaran som krävs för att programmera, avläsa och åtgärda bilar. Planen är att alla allbilsverkstäder i Europa som vill kunna ta emot nya bilar måste ha Sermi-nyckeln från den 1 augusti 2023.
Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, svarar här på nio frågor om auktoriseringen.
Vad innebär detta och vilka berörs?
– Verkstäder utan auktorisation och allmän skadeverkstad berörs. Skadeverkstaden kommer inte att kunna ”gifta in” strålkastare, utvändiga backspeglar eller annan teknik som berör körsäkerhet, inte heller styrdon som blivit lossade eller utbytta. Verkstäderna kommer inte åt programvaran för elektroniska system utan Sermi-nyckeln, kopplad till en certifierad tekniker. Bilverkstaden kommer inte heller att kunna ladda ner mjukvara vid uppdatering eller byte av styrdon, utan nyckel och certifikat. Enligt rapporter från EU begränsas även tillgången till underhålls- och servicescheman som kommer direkt från tillverkaren. Som vi tolkar det berörs bilar som är tillverkade efter 2007.
Varför görs det?
– EU vill öka konkurrensen och biltillverkarna kommer att stänga tillgången på programvara och information från 1 augusti 2023, för att stoppa åtkomsten för obehöriga i sina system och motverka kriminalitet. Med auktorisation ger man samma konkurrensvillkor för auktoriserade verkstäder, som inte behöver skaffa Sermi-nyckeln, eftersom de redan är just auktoriserade. I dag är konkurrensen snedvriden, på grund av de dyra abonnemangsavgifterna. Samtidigt vill man få bort oseriösa aktörer som inte bör ha tillgång till känslig information. Tillverkarna har förut inte varit så intresserade av detta, men nu har de vänt på hela frågan, i och med att det börjar bli så mycket information i fordonen.
Vad behöver vi göra nu?
– Vi väntar på att ett så kallat Trust Center, som granskar certifikaten, ska bildas för Sverige. Därefter måste ett ackrediterat kontrollorgan (KBV, Dekra eller liknande) bildas för att kontrollera verkstaden och de tekniker som ska ha en Sermi-nyckel.
Vi är en auktoriserad märkesverkstad, behöver vi göra något?
– Nej, detta gäller bara fria verkstäder.
Vad händer om vi inte ansöker om auktorisation?
– Företag som inte har auktorisation kommer i framtiden inte att ha tillgång till stöld- och säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation via tillverkarens tekniska portaler. Det kommer även att bli begränsningar för diagnossystem som hämtar information via OBD eller kommande omborddiagnossystem.
Hur ansöker vi och vilka godkänns?
– Eftersom ingenting i detta är klart får vi återkomma i den frågan. Det vi vet är att alla företag kan godkännas så länge de är seriösa. De anställda som skall jobba med känslig information kommer att behöva visa ett prickfritt utdrag från brottsregistret.
Vem utfärdar certifikaten i Sverige och vem följer upp eventuell misskötsel?
– Swedac utser ett bedömningsorgan som godkänner den enskilda verkstaden. Vilket bedömningsorgan det blir är ännu inte klart.
Vad kostar det?
– Det är inte klart än.
Hur länge räcker auktorisationen?
– I fem år. Om mekaniker slutar behöver nyanställda mekaniker auktoriseras på samma sätt.
När processen har kommit lite längre återkommer vi med mer information, men verkstäder bör hålla ögonen på utvecklingen redan nu.
Det får vi återkomma till!
Hur kommer detta att påverka oss som bedriver utbildning inom fordonsprogrammet? Vi har idag tillgång till många märkesrelaterade program.