Kalkylerad minskad omsättning på eftermarknaden med 42 procent fick norska återförsäljaren Gumpengruppen att bli extra kreativa.
Text Maria Eriksson
Terje Jochumsen är vice koncernchef för Gumpengruppen i Norge, en bilhandelskedja som startade sin verksamhet 1936 i Kristiansand inte så långt från landets södra spets. Koncernen har nu 500 anställda och omsätter 7 000 bilar per år, både nya och begagnade.
Den norska marknaden har verkligen genomgått en stor förändring.
– För tio år sedan var 90 procent av alla bilar vi sålde fossilfria och det fanns fyra kinesiska bilmodeller, i dag är 83 procent av sålda bilar elektriska och det finns 68 kinesiska bilmodeller. Registreringsstatistiken har exploderat, säger Terje Jochumsen.
Norge har redan gått hela vägen mot elektrifiering, och man kan därmed se vad Sverige och Danmark troligen har att vänta.
– Ni har en spännande utveckling med många elektriska bilar som är väldigt bra. Även om det finns många kinesiska märken är deras marknadsandel i Norge bara fem procent, jämfört med tio procent förra året. Det har minskat något, troligtvis eftersom de europeiska märkena har blivit bättre på att ta fram elbilsmodeller och vi ser nu stabilare tillgång på europeiska märken, säger Terje Jochumsen.
Populära bilar i Norge är fyrhjulsdrivna suvar med runt 50 mil i räckvidd, som Skoda Enyaq, Ford Mustang och Toyota, samt VW ID.4.
– Det Sverige och Danmark står inför är en utökning av logistik och infrastruktur. Det är den största förändringen som vi också gått igenom, vilket kräver en stor investering. Att Tesla öppnade sitt laddnätverk för andra märken gav stora fördelar, säger han.
Nybilsförsäljningen går bra i Norge, mycket tack vare att norrmännen är intresserade av ny teknik. 2021 och 2022 var riktigt bra år, delvis genom statliga incitament, som exempelvis utebliven moms eller tull på bilar under 500 000 norska kronor, vilket gör att många bilar kostar 499 000 norska kronor (motsvarande 489 000 kronor).
Att det blir färre affärer för verkstäderna i eftermarknaden är känt, med elbilar som kör i tvåårs-intervaller med fria kilometer, inga oljebyten, filter eller kamremmar, bara ett luftfilter som ska bytas.
– Det är väldigt lite underhållsarbete. Vi kalkylerade med en minskning på 42 procent av omsättningen. Det fick oss att fokusera på tilläggsprodukter till butiken, säger Terje Jochumsen.
Många av de tjänster som Gumpengruppen erbjuder finns även i Sverige, men man har också nya inspirerande idéer. En av dem är en app som används av företag och bostadskomplex vilka leasar en bil av koncernen för bildelning. Genom appen kan bilen bokas och betalas, något som blivit väldigt populärt. Än mer inspirerande är deras rekryteringjobb på skolornas höstlov som blivit en stor succé.
– Rekryteringen är extremt viktig och vi ser att flera som varit här väljer att komma tillbaka till oss efter skolan. Vi behöver andra typer av kompetens än tidigare, andra mekaniker och tekniker. Vi har också sett att fler tjejer kommit hit. 42 procent av våra lärlingar är tjejer. På vår billackering är sju av tolv tjejer, säger Terje Jochumsen stolt.
Gumpengruppen har också satsat mycket på miljön genom att exempelvis lagra ström från solceller på taket i begagnade bilbatterier.
Återförsäljarkedjan vann inspirationspriset i norska tävlingen Årets Blinklys 2023 för sina hållbarhetsinsatser. Tävlingen arrangeras av Norges Bilbransjefordbund (NBF).
***
Här är Gumpengruppens tips till svenska återförsäljare för att få upp lönsamheten när elbilarna tar över marknaden.
En enkel och informativ hemsida där man kan sköta alla beställningar via nätet, betala och beställa tilläggstjänster samt få produkter levererade till återförsäljarna
Reparation av batterier kräver investering och utbildning av tekniker, men behövs för framtiden.
Foliering även på ställen som slits ofta har blivit väldigt populärt i Norge. Bitar av foliering som ”skyddsfolie” placeras på ställen som slits mer än andra, exempelvis i dörrkarmen eller på stötfångaren (som slits extra om en hund hoppar in och ut genom bagageluckan). Delfoliering kan kosta från 2 500 norska kronor och är något många väljer som tillägg. Fungerar även bra på leasingbilar som ska lämnas tillbaka och där priset beräknas på hur sliten bilen är.
Däckförsäljning och däckhotell Gumpengruppen erbjuder hjulkontroll av alla fyra hjul för att kontrollera om däcken slits skevt, något som kan bli dyrt för kunder med elbilar som har tyngre bilar där däcken slits mer. Däcken är i dag dyrare och större än tidigare så kunden behöver mer rådgivning.
Paketpriser på rekonditionering, bilvårdsprodukter som återförsäljaren inte tidigare erbjöd i lika stor omfattning
Elcyklar Förutom elbilar säljs elcyklar och det finns elcyklar att låna när bilen är på service eller reparation.
Tvätt och polering I Norge rekommenderas att alla bilar ska poleras två gånger om året för att garantierna ska gälla.
Beställa och betala för service och reparationer digitalt En nyckellåda finns på plast som möjliggör att kunden kan hämta och lämna bilen dygnet runt. Kunden kan koppla upp sig via en app och få olika betalningsalternativ, där man kan betala direkt eller få sex månaders kredit.
En app för bildelning för bostadsområden Gumpengruppen har en egen app som används av bostadsområden och företag som väljer att leasa ett par bilar för bildelning. I Norge ges nybyggda bostadskomplex bara 0,75 parkeringsplatser per lägenhet, vilket inte räcker för att alla ska ha en bil. Appen har blivit väldigt populär.
Traditionell begagnathandel och en outlet för begagnade bilar äldre än sju år Extremt bra för att behålla bilarna i området och fortsätta få affärer på eftermarknaden. Många vill köpa äldre bilar av etablerade begagnathandlare eftersom det ger extra trygghet. Gumpengruppen säljer 400 begagnade bilar fler med sin outlet. Alla fossilbilar säljs med tvååriga serviceavtal.
Inspirerande rekryteringsjobb Återförsäljaren bjuder in daghemsbarn för att prova på billackering av mindre leksaksbilar för att visa hur tryggt och säkert det är. På höstloven bjuder de in niondeklassarna för att mot en lön på 5 000 norska kronor jobba en vecka. Då får eleverna gå bredvid en tekniker och vara med vid uppdateringar av elektriska bilar och annan verksamhet för att se hur avancerad bilbranschen har blivit.
Kommentera