Nyheter | 2020-03-19

Så påverkar coronaviruset branschen!

Coronaviruset ansätter vår bransch med stängda fabriker, avmattning i orderingången, begynnande varsel och framför allt stor osäkerhet. Men det finns faktiskt märkessfärer där vardagen pågår nästan precis som vanligt.

Epicentrum för virusets framfart ligger just nu otvetydigt i Sydeuropa där flertalet bilfabriker har slagit igen. I Sverige stressas återförsäljare och verkstäder från två håll – ovan ifrån av brist på bilar, reservdelar och tillbehör, under ifrån av bristande efterfrågan från konsumenter och småföretagare.

Orderingången har dock inte i dagsläget påverkats påtagligt utan rullar på hyggligt.

Varslen om uppsägning är också ännu så länge ganska blygsamma i Sverige; enligt de senaste siffrorna berör de inte mer än 79 personer i If Metall. En svag avmattning märks på bilverkstäderna, framför allt i storstadsregionerna, och vad Motorbranschen erfar rör varslen än så länge visstids- och provanställda.

Transportföretagen har enats med facket om ett avtal för korttidspermittering där arbetstagare tillfälligt går ner i lön och arbetstid och kostnaden delas mellan arbetsgivare, arbetstagare och staten. Det träder i kraft 16 mars.

Porträtt av Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten.

För hela transportbranschen uttrycker Transportföretagens vd Marcus Dahlsten coronaviruset som en mobilitetskris med allvarliga effekter och extrema förluster.

– Avmattningen i fordonsverkstäderna kommer att tillta varefter industrin stänger ner och importen stannar, säger han.

Bilbranschen och hela sällanköpshandeln är onekligen utsatt – kapitaltunga branscher med stora bundna lager drabbas när konsumenterna skjuter upp sina inköp. Inte minst börjar det märkas på företagssidan inom fleet.

Hui Research spår att sällanköpshandelns tillväxttakt i Sverige kommer att sjunka till 1,5 procent jämfört med tidigare 2,5 procent. Den avvaktan som råder tycks mer vara av ekonomisk art än smittrelaterad.

Nästan all fransk, italiensk och spansk bilproduktion har stängts. PSA har bommat igen alla europeiska produktionsanläggningar, Renault, alla sina tolv fabriker i Frankrike och två i Spanien. VW började i torsdags gradvis stoppa produktionen vid sina europeiska fabriker, även komponentanläggningarna påverkas. De andra tyska tillverkarna förväntas följa efter.

En del stänger på grund av problem med underleverantörer och personal, andra för att stoppa smittspridningen.

I Sverige stängde Volvo Lastvagnar ner fabriken i Tuve under drygt två veckor på grund av bristen på leveranser från övriga produktionsenheter i Europa.

Volvo personvagnar har stängt fabriken i Gent i Belgien och meddelade nyss att de också stoppar produktionen i alla svenska fabriker.

I förrgår meddelade Scania att de stoppar produktionen i hela Europa ett par veckor på grund av komponentbrist. I Sverige berörs 9 000 anställda vid tre fabriker.

Staffan Boman.

Staffan Boman.

– För Scanias återförsäljare är det naturligtvis en skärrad situation att veta att det inte kommer att komma några bilar de närmaste veckorna. Det finns så klart en oro för reservdelsflödet också. Men vi ser ändå framtiden med tillförsikt och krokar arm med huvudmannen för att ta oss ur detta på bästa sätt, säger sektorchef Staffan Boman på märkesföreningen.
– Förhandlingar ska inledas med bland annat påbyggarna för att matcha konsekvenserna från den sidan.

Begagnatkedjan Kamux har också temporärt bommat igen sina sex fysiska butiker i Tyskland och gått över till onlineförsäljning, men fortsätter som vanligt i Sverige och Finland. Inte så dumt i dessa dagar att ha hemleverans som en del av sin affärsidé.

Asiatiska bilfabriker och tillverkare utanför EU verkar än så länge oberörda. De svenska generalagenterna för Kia och Subaru säger sig inte lida brist på vare sig bilar, reservdelar eller tillbehör.

Porträtt av Peter Himmer.

Peter Himmer.

Kia har inte stängt ner några fabriker eller reservdelskedjor. Det finns ingen oro för produkter eller tillbehör för tillfället.
– Oron handlar i så fall om ordertäckningstakten och osäkerheten vi lever i, vi står förberedda med flera åtgärdspaket, säger svenske vd:n Peter Himmer.

Också från Subarus generalagent kommer det positiva beskedet att fabriken snurrar som vanligt, att det finns ett välfyllt buffertlager i Europa och att både bilar och reservdelar är på väg till Sverige utan störningar.
– Vi kör på som vanligt. Vi ska faktiskt ha lansering av nya XV-eBoxern till helgen med öppet hus hos handlarna, säger pr-chefen Thomas Possling och fortsätter:
– Vi upplevde betydligt större problem 2009 efter finanskrisen. Men vi red ut det då och inga handlare gick i konkurs den gången. Kommer de att behöva stöd framdeles ska det få det nu också.

Porträtt av Thomas Possling.

Thomas Possling.

Men vad sägs från de andra märkessfärerna som har det tuffare?
Ja, flertalet av de generalagenter som Motorbranschen har talat med vittnar om stöd och hjälp och samverkan även om få detaljer om undantag från krav preciseras.

Porträttbild av Sten Forsberg.

Sten Forsberg.

På Volkswagen personbilar säger Sverigechefen Sten Forsberg att de har en väl utvecklad krisberedskap sedan dieselskandalen för fem år sedan.
– Vi är vana att hantera svåra situationer och har nu regelbundna virtuella möten tillsammans med återförsäljarna, inalles 250 personer.

Och härifrån kan Jan Bergh, chef för återförsäljarutveckling på VW personbilar meddela konkreta åtgärder:
– Vi säkerställer likviditeten för våra återförsäljare, vi har bland annat förlängt kredittiden för bilar kraftig, Vi garanterar en del bonusar och har ställt in alla typer av revisioner. Jag tryckte precis på sändknappen till återförsäljarföreningen med underlag för sju underlättande åtgärder och fortsätter att titta på ytterligare lösningar.

– Distributionskedjan är ju också oerhört viktig att trygga liksom förutsättningarna för slutkunderna, det är ju jätteviktigt i dag att mobiliteten fungerar.

Från Volvohandlarföreningen säger vd:n Janola Gustafson att det är kaotiskt.
– Nu får vi plocka bort allt ”nice to have” och bara koncentrera oss på ”need to survive”. Volvo kallar till extrainsatta möten med återförsäljarna varannan vecka, Renault gör det två gånger i veckan.

Från Renaults GA säger vd:n Thomas Holm att det fortfarande är god tillgång på både bilar och reservdelar.
– Vi lägger upp en strategi tillsammans med nätverket om hur hela bilflödet, logistik- och reservdelskedjan ska kunna löpa så smärtfritt som möjligt. Vi försöker upprätthålla business as usal så långt det går och stöttar givetvis handlarna allt vi kan.

Stängda gymnasieskolor hänvisas till Tech Academy.

Wayke märker av en jättehög efterfrågan från handlarna som ser möjligheterna att gå ut digitalt, dock inga direkta effekter från konsumentsidan ännu.

MRF har bland annat startat en intern Facebooksida där branschen kan diskutera med kollegor, utbyta tankar och idéer samt ställa frågor. På MRF:s hemsida ges svar på juridiska spörsmål om vad som exempelvis gäller när kunder inte dyker upp på avtalade tider. MRF uppvaktar också myndigheter om förlängning av vinterdäck och att verkstäderna ska anses som samhällsviktig funktion.

Se mer info här

 

 


På finansbolagen 
är det fullt pådrag.
– På DnB Finans har vi daglig kontakt med så många återförsäljare vi hinner, alla lever i en annorlunda verklighet! Alla våra 25 säljare sitter på hemmakontor och arbetar med att stötta, hjälpa och att framför allt vara lyhörda för återförsäljarnas utmaningar. Nu handlar det om att hjälpa och stödja återförsäljarna som är motorn i hela bilbranschen. Vi arbetar aktivt med alla våra samarbetspartners för att få till åtgärder som hjälper i tider som dessa, säger försäljningschefen Bertil Johansson (bilden ovan).

– Bilhandlarna lever i normala förhållande med låga marginaler och relativ hög risk. Nu gäller det att överleva tillsammans och här ska vi göra allt i vår makt för att hjälpa till.

 Transportföretagens vd Marcus Dahlsten får sista ordet:
– Vi har fört en dialog med regeringen om hur situationen kan räddas både akut på kort sikt och på längre sikt med de efterföljder krisen kommer att innebära för branschen. Till exempel vill vi se en större statlig insats till de så kallade korttidspermitteringarna som ska hjälpa företagen igenom den mest kritiska perioden och vi vill även se anstånd om skatteinbetalningar och frysta avgiftshöjningar och indexeringar.

Text Ing-Cathrin Nilsson

Läs mer: Så tacklar 6 handlare den pågående krisen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helena Zetterquist

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar