Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Hur gör vi med Cabas tider?

Fråga:

Jag står inför att reparera en frontskadad bil, men nu blir vi osäkra på om vissa tider i Cabas verkligen stämmer.

Skadan sitter på höger fram och förutom plåt- och plastdetaljerna som ska bytas, ska även framvagnsdetaljer bytas på höger sida (fjäderben, bärarmar och hubb).

Vi är auktoriserade för märket i fråga och när vi går in och tittar på fabrikantens tider skiljer det sig rätt mycket beroende på vilken utrustningsnivå bilmodellen har – två timmars jobb för basmodellen och fem timmars jobb för den fullutrustade modellen som vi har i detta fall. Vi får även en detaljerad arbetsbeskrivning på hur jobbet ska utföras. Cabas-tiden säger två timmar, och är lika oavsett om vi byter modell.

Hur ska vi göra här?

I just här fallet är det både luftfjädring och alla andra extra givare för de extra funktionerna i den fullutrustade bilmodellen. Ska vi bara acceptera Cabas-tiden och låtsas att det regnar?

Jonny

 

 

Svar:

Ring Cabas och kolla

Så kan det bli ibland med vissa jobb. Jag tycker det är bra att ni är observanta och ser att det kan variera i tid på i princip samma jobb. Ring Cabas support och stäm av med dem om vad som ingår i tiden för att byta dessa detaljer i Cabas; det kan vara så att de mätt en basmodell och inte den fullutrustade modellen.

Kontrollera också var CAB hämtat dessa tider.  Är det från biltillverkaren borde det även finnas en tid för den operation ni nu ska göra och då kan de vägleda er så att ni hittar rätt i Cabas.

Har Cabas ingen annan tid tycker jag att fabrikantens tidverk gäller före Cabas-tiden. Oavsett ska ni meddela Cabas vad ni tycker är felaktigt.

Jan Olvenmo

 

 

 

Tillbaka