Vad ska ett företag göra då kunderna blir allt äldre och ungdomarna hellre sitter vid sina skärmar? Motorcykeljätten Harley-Davidsons lösning är kurser. De storsatsar nu på att locka fler köpare genom att lära nybörjare köra sina klassiska bågar.
Intresset för motorcyklar blir allt mindre bland yngre, sedan 1990 har medianåldern ökat från 32 till 47 år enligt ny statistik i USA. Det här känner motorcykeltillverkaren Harley-Davidson av. Det senaste året har deras försäljning minskat med cirka nio procent. För att locka de nya generationerna storsatsar Harley-Davidson nu på särskilda kurser för nybörjare. Projektet ”Riding Academy” började redan år 2000 och omfattade då 50 återförsäljare men har nu utökats till 245 orter. Kurserna är tre eller fyra dagar långa och kostar cirka 2 500 kronor. Deltagarna får träna på en äkta Harley-Davison och lär sig bromsa, svänga och undvika hinder.
Text Mikael Jägerbrand / Foto Harley Davidson
Kommentera