Nyheter | 2025-01-13

Honda och Nissan kör in i framtiden ihop

Honda och Nissan, Japans andra och tredje största biltillverkare, planerar att slå ihop företagen. Lyckas de skapas en global gigant som kan ta upp konkurrensen med Tesla och kinesiska bilmärken. I Norden läggs Nissan-kontoret ner och en ny Sverigechef har tillsatts.

I slutet av december skrev Honda och Nissan ett samförståndsavtal som kan resultera i den största nationella sammanslagningen i Japans bilhistoria, och därmed skapa världens tredje största biltillverkare räknat till försäljning.

Under en presskonferens nyligen hoppades man på ett mer definitivt avtal i juni 2025 och att etablera ett holdingbolag före augusti 2026. Bolaget ska därefter listas på japanska börsen. Räknat i dagens värde skulle gruppen vara värd 54 miljarder dollar, eller 58 miljarder dollar om Mitsubishi inkluderas. Nissan har haft en allians med Mitsubishi sedan 2016.
På presskonferensen sade Hondas vd Toshihiro Mibe att samtalen förts för att upprätthålla global konkurrens i en drastiskt föränderlig industri. Nissans vd Makato Uchida tillade att nya aktörer på marknaden gör skalekonomi allt viktigare.

Honda är nästan fyra gånger större än Nissan räknat i marknadskapital, och enligt uppgifter på presskonferensen kommer Honda att leda arbetet med integrationen och bland annat nominera en ordförande för företaget.
Inför pressen betonades att samgåendet inte handlade om att rädda Nissan, utan att ta fram de positiva synergierna. Om inte Nissan kan klara sig ekonomiskt blir det inget samgående.
Nissans koncernchef Makoto Uchida sade:
– Det är vårt största ansvar att genomföra initiativ och vända utvecklingen för att uppnå resultat så snart som möjligt.

Företagen ska samarbeta avseende plattformar, produktion i fabriker och utveckling av elektrifiering, mjukvara och självkörande teknik.
För några år sedan lade Honda ner sina fabriker i Storbritannien och Turkiet. Nissan har kvar en produktionsanläggning i brittiska Sunderland.

Nissans ekonomiska problem är globala och insatserna riktas framför allt mot de större marknaderna Asien och USA. Den europeiska marknadsandelen är förhållandevis liten. Nissans problem förvärrades betydligt när den populära Nissan Leaf, som lanserades 2010 som världens första elektriska bil, togs bort från produktionen. Leaf har sålt mer än en halv miljon globalt. Under 2024 nyregistrerades 3 420 Nissan-bilar i Sverige, vilket är 37 procent färre än året innan.

Halvåret före september 2024 rasade Nissans vinst med 94 procent jämfört med samma period 2023. Samtidigt sänktes prognosen för helårets rörelseresultat med 70 procent. Nissan hade då i flera månader letat efter en ny finansiär. Asiatiska finanstidningen Nikkei Asia skrev att Nissans intjäning störtdykt globalt, framför allt på den amerikanska marknaden. Enligt Financial Times hade Nissan då 12–14 månader på sig att vända läget.

– Första halvårsresultatet är inte i linje med våra förväntningar, och vi har startat en plan för att stärka företaget, säger Cecilie Pedersen, avgående Sverigechef för Nissan och fortsätter:
– Som en del av den planen kommer vi att fokusera på marknadspositionerna och kunderna. Vi håller investeringen som planerad med avseende på nya produkter och ny teknologi, vilket vi ser i nya modeller som kommer nästa år.

I januari 2024 blev Sverige pilotmarknad för Nissans agentmodell.
– Det var förväntat att övergången till agentmodellen skulle påverka försäljningen under detta omställningsår. Bilförsäljningen generellt har minskat under 2024 och Nissan Leaf, som varit en av Nissans stora volymmodeller, slutade produceras i början av året, vilket gör att det är ett glapp innan nya Leaf kommer. Det har påverkat vår försäljning, säger Cecilie Pedersen.

Man har i nuläget inga planer på att införa agentmodellen för fler länder.
– Detta pilotprojekt är fortfarande pågående och vi har kunnat dra många lärdomar av det gångna året, där vi också har gjort utvärderingar och justeringar för att finjustera modellen. Försäljningen ökar över de senaste månaderna i stadig takt. Det finns inga planer på att avbryta projektet, ej heller på att lansera det i andra länder för tillfället, säger Cecilie Pedersen.

I november offentliggjorde Nissan en nödplan med 9 000 färre anställda, besparing på 2,6 miljarder dollar och en 20-procentig minskning av den globala produktionen.
Ett konkret resultat av kostnadsbesparingarna är att flera lokala Nissan-kontor samlas på Europakontoret. Nissan Nordics kontor i Helsingfors läggs ned och Finlands importverksamhet tas över av Bassadone, som blir ny importör av Nissan bilar, delar och tjänster från april 2025. Den svenska och danska verksamheten, liksom Beneluxländerna (Belgien, Holland och Luxemburg) läggs på Europakontoret i en affärsenhet under namnet Regional Business Unit (RBU). Genom flytten hoppas man på ökad flexibilitet och fokus på digitalisering, elektrifiering och kundupplevelse.

Arbetet leds av Jean-Philippe Roux, nuvarande vd för Nissan Nordic Europe. Han skriver:
”Nissan skapar en ny organisation som för ihop Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Sverige och Danmark till en affärsenhet. Den här delen av Europa delar många förhållanden och är hjärtat i den digitala och elektrifierade fordonsrevolutionen som vår industri går igenom för närvarande. Utvecklingen kommer att drivas av nya och spännande elbilar med en ersättning för Micra, lansering av nya Leaf och elektriska Qashqai och Juke”.
Nissan planerar också att erbjuda hybridbilar.

Cecilie Pedersen säger att förändringen varit planerad under en längre tid.
– Huvudkontoret för Norden som för nuvarande ligger i Finland, flyttas samman med Belgien, Luxemburg och Nederländerna från april 2025 och blir en gemensam affärsenhet. Det kommer inte att påverka den svenska personalen organisationsmässigt, säger hon.
Det svenska kontoret i Kista blir alltså vara kvar, men Cecilie Pedersen lämnar sin tjänst för att i stället bli Sverigechef på Astara. Ny Sverigechef på Nissan är Kim Helsted som kommer från rollen som landschef för Nissan i Danmark.
– Jag ser fram emot att lära mig allt om den svenska marknaden och öka försäljningen med teamet i Stockholm och alla Nissan-agenter i Sverige, säger Kim Helsted till danska Autonews business.

Nicklas Unnerstad, vd Team Autocar och ÅFF Nissan, tror inte att flytten från Norden kommer att påverka de svenska agenterna nämnvärt.
– Vi har fått information om att den svenska organisationen skall behållas orörd. Kanske innebär denna förändring att ännu fler beslut kan tas lokalt i Sverige, något som också varit en stor ambition med övergången till agentmodellen. Det ger kortare ledtider för beslut och man kan vara mer anpassad till marknaden, vilket går i linje med Nissan globals ambitioner och mål framöver, säger Nicklas Unnerstad.
– Sverige är ensamma om att arbeta i agentmodellen och kan därför inte jämföras eller hanteras på samma sätt som övriga länder i Europa. Den nya konstellationen/affärsenheten där Sverige skall ingå, ser jag som naturlig då flera länder och marknader efterliknar varandra, fortsätter han.

Nissan har krånglat sig ur ekonomiska kriser förr. 1999 räddades de genom en allians med Renault Group som då fick 43 procent av Nissan. 2018 greps Nissans dåvarande koncernchef Carlos Ghosn misstänkt för finansiella brott, men flydde till Libanon i väntan på åtal. Ytterligare en kris utspelade sig på den amerikanska marknaden när Nissan stod utan hybrider.

Financial times konstaterar att de flesta sammanslagna bilföretag slutar som ”pyrande vrak”, och hänvisar till Daimler-Chryslers kollaps som ett varnande exempel. Nissans sammanslagning med franska Renault är ett annat. Trots det försöker Nissan igen.
Efter beskedet om planer om ett samgående är investerarna hoppfulla, åtminstone Nissans.
Mer negativ utveckling för Hondas aktiekurs visade på viss avvaktan.

Tanken att slå ihop företagen är långt ifrån ny. Redan 2020 sade japanska regeringen att ett samgående kunde bli möjligt. I mars 2023 inledde företagen samarbete kring utvecklandet av elektriska bilar. I augusti meddelade Honda och Nissan att de kommer att lansera en elbil i slutet av decenniet.

Att två ärkerivaler inom samma nation samarbetar är ovanligt. Tanken på ett samgående mellan Mercedes-Benz och BMW eller General motors och Ford känns avlägsen.
Om det blir ett samgående, kan Honda-Nissan-gruppen bli den tredje största i världen, före General motors och Stellantis. Honda får då tillgång till Nissans underutnyttjade teknik för elbilar. För Nissan handlar det, enligt de största globala finanstidningarna, om att klara av att vända resultaten.

En direkt följd av ett eventuellt samgående är ökad amerikansk tillverkning, något som potentiellt kan hjälpa bilmärkena att minimera påverkan av Trumps avgifter som föreslås för import från Mexiko, där Nissan har en betydande produktionsvolym.
Före beskedet om en eventuell sammanslagning var Honda värt 44 miljarder dollar, medan Nissan värderades till 8,2 miljarder dollar. Den japanska regeringen har sagt att bästa tiden för en konsolidering var i går, men den näst bästa tiden är i dag.

I Japan har affären samtidigt kritiserats eftersom ett samgående troligtvis skulle innebära färre jobbtillfällen.
Men det kommer att ta tid och påverkar inte bara Nissan och Honda. Nissan äger 27 procent av Mitsubishi motors, och Mitsubishi väntas meddela om de ska ingå i bilgruppen inom kort. I så fall kommer den gemensamma produktionen att uppgå till åtta miljoner fordon. Renault Group är Nissans största aktieägare med mer än 17 procent. Nissan har 15 procent aktier med rösträtt i Renault.

Om det blir Hondas vd Toshihiro Mibe eller Nissans koncernchef Makoto Uchida som ska styra gruppen återstår att se, men de flesta analytiker lutar mot att det är Nissans chef som får sluta. Inte minst efter de offentliggjorda ekonomiska resultaten.

Text Maria Eriksson

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar