Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Information från bilens hjärta

Fråga:

Ett försäkringsbolag vill att vi tappar ett krockskadat fordon på information ur databoxarna. Bolaget vill ha reda på när exempelvis airbags löst ut, antalet starter efter att airbagen löst, samt en del annan information om själva olyckan. Det specificeras inte vad informationen ska användas till. Ska vi tillmötesgå bolaget? Måste kunden/bilägaren få kännedom om att vi lämnar ut informationen? Det känns lite olustigt, vi vill ju hjälpa till om det finns misstanke om försäkringsbedrägeri men är osäkra på hur vi ska hantera detta?
Jalle

Svar:

Jag förstår ert dilemma, men här har jag inget rakt svar. Saab var på tapeten för ett par år sedan när polisen beslagtagit den så kallade svarta lådan i ett brottsärende och ville att Saab skulle avkoda informationen. Saab nekade.
Så här sa Saabs presstalesman: ”Jag tolkar det inte som om polisen har rätt till detta. Polisen kan inte ta del av kodad data utan vår hjälp och då krävs det någon form av domstolsutslag för att tvinga oss. Om den situationen skulle uppstå kommer Saab att överväga att helt slopa de svarta lådorna, som beskrivs som ett viktigt led i den kontinuerliga förbättringen av krocksäkerheten.”
Det blev ingen rättegång och datainspektionen lade ner fallet, men en sak inspektionen tryckte på var att biltillverkarna borde informera bilägaren om att fordonen har denna funktion.
När man frågar runt bland tillverkare, generalagenter, jurister och verkstadschefer verkar ingen ha riktigt bra koll, gissningsvis för att det aldrig har prövats rättsligt.
Jurister jag frågar tycker att ni själva ska avgöra om ni vill lämna ut någon datainformation från ett fordon. Det kan nog vara klokt att även informera bilägaren innan ni gör det och vem som begärt det. Om tillverkaren vill ha information från bilens system kontaktar dom er och i dom flesta fall kommer deras ingenjörer/tekniker till bilen, inte bara för och hämta informationen utan även för att dokumentera fordonet, fotografera och mäta (intryckning, skadans art etcetera).
Din undring är högaktuell också med anledning av dataskyddsförordningen som träder i kraft snart, 25 maj. Där ställs stora krav på att informera kunder om hur personuppgifter behandlas. Här är MRF i slutfasen med en uppförandekod om hur information ska sparas och varför. Där framgår bland annat att vi i branschen efter ett avtals genomförande – verkstadsbesöket – har rätt att behandla information som finns lagrad i bilens dator för att kunna göra underhåll, felsökningar och åtgärda fel på fordonet.
I ert fall, där det rör sig om en krockskada så vet ni ju inte på verkstaden vem som kört fordonet; det behöver ju inte vara bilägaren, och ska då informationen lämnas ut så bör ni veta syftet! Jag tror att det bästa är om försäkringsbolagen går via generalagenterna när dom vill ha ut denna information så att ni tills vidare slipper ta beslutet.
Jan Olvenmo

Tillbaka