Nyheter | 2018-10-26

Bilia storsatsar

Börsnoterade Bilia har påbörjat sin största enskilda satsning i företages historia. I stadsdelen Haga Norra i Solna, uppförs 16 000 kvadrat fördelade på sex våningar innehållande showroom, serviceverkstäder, kontor tillsammans med annan handel, restauranger och 70-talet nya lägenheter.

Bilia går framtiden till mötes i Solna där de har haften försäljning- och serviceanläggning i sedan 1973.
Den nuvarande anläggningen har sett ut som många liknande anläggningar runt om i Sverige, ofta placerade på en industritomt och i anslutning stora områden för parkerade bilar.
– Det var då. Vår nya anläggning blir helt integrerad i den stadsdel som är på väg att växa fram. Bilar har självklart sin naturliga plats även här, men all verksamhet kommer att bedrivas inom våra lokaler. Kunder kommer att köra direkt in i vår bilhall, oavsett om besöket gäller att serva bilen eller titta på en ny modell. Inga bilar kommer att ställas upp på gatan eftersom vi har tillgång till över tusen parkeringsplatser inomhus, säger Per Avander, vd för Bilia AB.
Att Bilia har starka band med Volvo bekräftas också av denna satsning då företaget nu öppnar ett showroom för Volvo Cars, med fokus på hur morgondagens kunder vill handla sin bil.
– Det är fantastiskt roligt att Bilia väljer att finnas kvar i Haga Norra som blir en central knut i Solna och en integrerad del i den nya stadsdelen som kommer att växa fram. Det följer Volvo Cars strategi att möta våra kunder där de själva vill möta oss, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.
Volvo Cars samt Renault och Dacia kommer att representeras i två separata, moderna och unika showrooms med de senaste digitala lösningarna. Målet är en nybilsförsäljning på cirka 4 000 bilar per år. Men även begagnade bilar får en helt egen hall och Bilia räknar med att sälja 2 500 begbilar om året.

Bilia Nya Haga Norra
Fullserviceanläggning med bl a showroom, kontor, service- och skadeverkstad, däckhotell.
Yta:16 000 kvadrat fördelade på sex våningar.
Projektkostnad: 1,1 miljarder kronor samt 200 miljoner för egen utrustning.
Antal medarbetare:235 personer.
Antal kunder:63 000 personer.
Antal parkeringsplatser inomhus: 1 020.
Mål nybilsförsäljning: 4 000 bilar.
Mål begegnatförsäljning: 2 500 bilar.
Projekteringstid: 2018–2022.

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar