Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

”Kunden har lämnat bilen på vår parkering”

Fråga:

En kund köpte nyligen en Mercedes E220d av oss. Ganska snart kom vid olika tillfällen ett antal felmeddelanden upp rörande antisladd, aktiv bromsassistans med mera samt även tänd motorlampa. Kunden påstår också att bilen gasat av sig själv.
Första gången hittade vi inget konkret mer än att det fanns nyare programvara att tanka ner. Vi uppdaterade och provkörde bilen, som betedde sig normalt och vi lämnade därför ut bilen till kunden igen. Efter två dagar återkom han och sa att felen hade uppstått igen, varpå vi tog in bilen på nytt och kunde läsa ut en felkod som vi kopplade till ett servicemeddelande från generalagenten om att det kunde uppstå glapp i kontakten på gaspedalen. Vi åtgärdade i enlighet med tillverkarens anvisningar och felet försvann.
Nu vill kunden ha en skriftlig garanti från oss på att felet inte kommer att uppstå igen. Jag har förklarat att jag inte kan garantera någonting. Jag har däremot informerat om att vi har hittat ett fel och åtgärdat det enligt tillverkarens anvisningar. Kunden nöjde sig inte med svaret utan valde att lämna bilen på vår parkering. Helst vill han att vi gör ett återköp eftersom han anser att bilen är trafikfarlig.
Till saken hör att vi har lite olika sätt att räkna antalet avhjälpningsförsök. Kunden hävdar att felet har uppstått fyra gånger och att det därför finns grund för återköp. Vi har dock bara två arbetsorder upprättade för samma fel (egentligen samma symtom, det var lite olika felkoder första gången när vi gjorde uppdatering) men kunden menar att felet uppstått två gånger till under vår provkörning och därför ska räknas? Är vi skyldiga att lämna någon garanti för att felet inte återkommer eller har kunden rätt att häva köpet?
Claes-Åke

Svar:

Ni har ingen skyldighet att lämna någon utfästelse eller ”garanti” om att felet är avhjälpt för all evighet. Det finns helt enkelt inga sådana rättigheter i konsumentköplagen. Däremot står det att säljaren har rätt att avhjälpa felet (även om kunden önskar en annan åtgärd). Det avgörande är hur många gånger som verkstaden har konstaterat felet och försökt att avhjälpa det. I normalfallet har ni tre reparationsförsök på er av samma fel. Vid komplicerade svårdiagnosticerade och ibland intermittenta fel samt där det inte finns några anvisningar från tillverkaren (om hur felet ska åtgärdas), kan fler reparationsförsök vara tillåtna enligt konsumentköplagen.
Det ska även beaktas om kunden har erhållit någon lånebil, vilket är vanligt att MRF-företag tillhandahåller. I ert fall var inte första verkstadsbesöket ett avhjälpande i lagens mening eftersom inget fel konstaterades. Att felet, enligt kunden, har uppstått fyra gånger har inget med saken att göra. Det är inte antalet gånger som ett fel uppkommer som räknas utan antalet avhjälpningsförsök. Kunden har alltså inte rätt att häva köpet.
Givetvis kan ni erbjuda ett återköp, men då som goodwill och helt och hållet efter det pris som ni anser rimligt. Notera alltså inte någon hävning med nyttoavdrag (enligt paragraf 9c) i leveransvillkoren.
David Norrbohm

Tillbaka