Nyheter | 2019-04-09

”Volvos revansch” – Nyttig läsning

Nyutkomna boken “Volvos revansch” är historien bakom kulisserna om Volvo personvagnars nytändning och märkets framgångsresa under de senaste tio åren. Sven-Erik Lindstrand recenserar den här och gör ett miniporträtt av Håkan Samuelsson. I aprilnumret lottar vi ut tre exemplar av boken.


Vd Håkan Samuelssons roll betonas starkt i den här boken av Håkan Matson och Anders Nilsson (på bilden). Även berättelsen om Li Shufu finns med. Denne tidigare okände kinesisk entreprenör har visat sig ha förmågan att fånga tillfället i flykten.
Allt började 1999 när dåvarande Daimler-Benz chefen Jürgen Schrempp lade vantarna på Chrysler. Något som i sin tur inspirerade Ford till att köpa Volvo personvagnar för 58 miljarder kronor plus ytterligare några märken. BMW förvärvade Rover. Affärer som allesammans spårade ur.
Att Daimler hade förstånd nog att dra sig ur Chrysler ett år innan finanskraschen 2008 måste anses som en lyckoträff av nytillsatte Daimlerchefen Dieter Zetsche. Han hade dessförinnan styrt och ställt något år på Chrysler i USA och visste exakt vad det hela handlade om.
När sedan Ford själva råkade i ekonomiska svårigheter år 2009 blev det startskottet till att Volvo PV kunde säljas till Kina. En affär till rabattpriset 13 miljarder kronor vilken offentliggjordes söndagen den 28 mars 2010 och som utförligt presenteras i boken Volvos revansch. Ett genomförande i vilket Volvotrotjänaren Hans-Olov Olsson spelade en huvudroll.
I september 2010 tillträdde tysken Stefan Jacoby som vd för Volvo PV. Han kom då närmast från VW. Läget inom Volvo var då minst sagt darrigt, både produkt- och försäljningsmässigt. Organisationens självförtroende låg på bottennivå.
Den tekniskt kompetente Jacoby ingjuter framtidstro i företaget men har dålig koll på kostnaderna som flödar ur bolaget.
Två år senare, fredagen den 14 september 2012, hölls en ledningskonferens i Varberg där för första gången nya XC90 visas upp. Senare på natten drabbas Jacoby av en stroke och blir sjukskriven. Han återvänder aldrig till jobbet på Volvo.
Den 19 oktober 2012 meddelar Volvo PV:s styrelse att Stefan Jacoby entledigats. Håkan Samuelsson, då 62 år, har utsetts till ny vd och ceo med fokus på kostnad och lönsamhet. Han har då ingått i styrelsen sedan 2010.

Enligt boken är Samuelssons kanske främsta egenskaper som visionär vd att han vågar ta snabba och djärva beslut och att han gärna baserar dem på intuition och erfarenhet. Han har ett oerhört intresse för hur saker och ting fungerar.
Eller som någon på Volvo Cars uttryckte det: “Ett ungt sinne och enorm nyfikenhet i en äldre kropp”.
Boken ger flera exempel på att Samuelsson också kan intressera sig för detaljer i design och funktion. Som alldeles i början när Samuelsson granskar XC90 som då fortfarande har två år kvar till lanseringen. Han reagerar på rattens utseende.
“Den var som en bulle, den kunde inte bara se ut så. Man kan spara in på mycket, men inte på ratten”.
Designavdelningen fick uppdraget att rita om ratten.
Håkan Samuelsson kläckte ock så idén att det ska stå “Since 1959” på bälteslåsen som en påminnelse om att Volvo var först i världen med trepunktsbälte. De blev standard i framsätet på både Amazon och PV 544 samma år.
Kort sagt – en förståndig man med inbyggd kompass och gott omdöme.

FörfattarnaHåkan Matson och Anders Nilsson är erfarna skriftställare. Håkan har varit motorjournalist på Dagens Industri, Expressen och TV4 och även varit ordförande i Car of the Year-juryn i nästan tio år. Anders har varit dagspressjournalist men senare även verkat i PR-branschen.
Man får gå tillbaka till James Schefters bok “All Corvettes are red” eller “Taken for a ride – how Daimler-Benz drove off with Chrysler” av Bill Vlasic och Bradley A. Stertz för att läsa något så detaljerat och initierat inom Automotivevärlden. Annat läsvärt i genren är Pulitzerprisvinnande boken “Comeback, the fall and rise of American Automobile industry” av Paul Ingrassia och Joseph White.
Volvos revansch är på 254 sidor och är utgiven på Brombergs bokförlag.

 

Om Håkan Samuelsson
Håkan Samuelsson är född 1951 och utbildad civilingenjör från KTH. Han var mellan 1977 och 2000 verksam inom Scania, bland annat som chef för motorutveckling under tre år på Scania do Brasil. Han avslutade tiden på Scania som vice koncernchef och teknisk direktör med ansvar för såväl inköp och global produktion som utveckling. När han slutade delades hans tidigare ansvar upp på två befattningshavare.
Våren 2000 tog Samuelsson över som vd för tyska MAN Trucks & Buses i München efter Dr. Klaus Schubert. Den 1 januari 2005 utsågs han till högste chef för hela industrikoncernen MAN AG.
2007 försökte Samuelsson ta över Scania och slå ihop det med MAN. Budet avvisades och i det sammanhanget uppstod skiljaktigheter mellan honom och den mäktige Ferdinand Piëch, som då var styrelseordförande inom MAN:s huvudägare Volkswagen. Våren 2008 sålde Investor sina resterande Scania-aktier till just Volkswagen som ju redan ägde en betydande del av Scania efter AB Volvos misslyckade försök i början av 2000-talet att ta över Scania.

I november 2009 lämnade Samuelsson hastigt chefsposten i MAN efter att ha lyft och renodlat såväl företag som produktprogram.
2010 invaldes Samuelsson i Geely-ägda Volvo Personvagnars styrelse.
2016 utsågs Samuelsson även till styrelseledamot i “gamla” AB Volvo som ju svarar för Lastvagnar, Anläggningsmaskiner och Penta under ledning av förre Scaniachefen Martin Lundstedt.
När kinesiska Geely 2018 överraskande köpte in sig med 15 procent i just AB Volvo och snudd på 10 procent i konkurrenten Daimler ansågs Samuelsson som jävig av aktiepuritaner och fick då lämna styrelsen i “gamla” Volvo.
Volvo PV har fortsatt en hel del gemensamt med AB Volvo som att förvalta det gemensamma varunamnet Volvo, Volvomuseet och avslutandet av det nästan 20-åriga samarbetet om Volvo Ocean Race.
Undertecknad besökte 2004 MAN:s lastbilsfabrik i Saltzgitter en bit söder om Hannover i samband med en modellpresentation.
På plats fanns Samuelssons tyske privatchaufför. På frågan om varför direktionsbilar kör så vansinnigt fort på tyska Autobahn svarade denna: ”Wenn es eilig ist, muss man schnell fahren” – när det är bråttom, måste man köra fort. Chauffören berättade också att Samuelsson ofta ville sitta i passagerarstolen fram och att han själv gärna även tog över ratten. Chauffören berättade även att Samuelsson var mycket uppskattad inom MAN. Han ordnade bland annat fram storbildsskärmar i lastbilsfabrikerna under UEFA-fotbollsmästerskapet så att personalen kunde följa det tyska landslaget.
Text & foto Sven-Erik Lindstrand


Under Volvo Ocean race i somras i Göteborgs Frihamn lanserade Håkan Samuelsson att Volvo personvagnar nu bannlyser bestick och liknande av engångsplast i kantiner och matsalar. På frågan om det också gäller Volvos återförsäljarkår blev svaret “Absolut”. Längst till höger diplomaten Jan Eliasson.

 

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar