Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Asfalten skadades också …

Fråga:

En kund köpte en ny bil av oss för ett halvår sedan. Under garantitiden uppkom plötsligt ett oljeläckage från växellådan då bilen stod parkerad på kundens relativt nylagda garageuppfart. Vi åtgärdade bilen utan några som helst kostnader för kunden. Men sedan frågade han hur vi ser på ersättning för återställande av garageuppfarten som fått oljefläckar. Jag sa varken ja eller nej, utan bad honom först kolla upp möjligheten till sanering av asfalten, vilket inte visade sig vara möjligt. 

Har vi som återförsäljare, eller importören, någon skyldighet här?

Harry P.

Svar:

Av konsumentköplagen framgår att en konsument kan ha rätt till ersättning:

”31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.”

Därför kan det bli en ersättningsfråga för er som återförsäljare och ansvarig för garantin att ersätta kunden för att återställa garageuppfarten. Först är givetvis frågan hur allvarlig skadan är – är det en missfärgning som förvinner med tiden kan det vara fråga om ett mindre belopp för den skönsmässiga förändringen. Är det en frätskada i själva asfalten kan det handla om ersättning för eventuell asfaltering med avdrag för tänkbar standardförbättring/åldersavdrag.

David Norrbohm

Läs även : Sälja till minderårig

Tillbaka