Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Däcken stals på en kundbil

Fråga:

Vi har ett litet tråkigt ärende, som jag önskar feedback på från din sida: En kund lämnar in sin bil till oss för felsökning och reparation. Under tiden vi har bilen står den på inhägnat område (verkstaden är alltid låst nattetid mellan 18.30–06.00). Natten innan kunden ska hämta bilen bryter sig någon in på vårt område och tar alla hjul på kundbilen.

Vi är medvetna om att vi har ansvaret för kundens bil när den är lämnad hos oss, men eftersom vi har varit aktsamma så bör väl denna skada tas på kundens bilförsäkring?

Är detta korrekt tolkat eller finns det några kryphål?

Torbjörn

Svar:

Ni har enligt skadeståndsrätten ett presumtionsansvar. Det betyder att det presumeras (antas) att ni är ansvarig för skador eller stöld av omhändertagen egendom som tillhör kund. Men kan ni visa att ni vidtagit rimliga och skäliga åtgärder för att förhindra skadan eller i övrigt inte anses ha varit oaktsamma, så är ni fria från ansvar.

Ett flertal likande fall har avgjorts i ARN – där jag och ett par av mina kollegor sitter som ledamöter – där inte någon skadeståndsskyldighet har ansetts föreligga om verkstaden exempelvis haft fordonet inhägnat och belyst. (Många verkstäder har i dag dessutom bevakning och till och med elstängsel.)

Din bedömning är därför korrekt! Försäkringsbolaget är skyldigt att reglera skadan på kundens bilförsäkring. Vissa medlemsföretag i MRF väljer dock i liknande situationer att på goodwill ersätta kunden för självrisken, trots att det inte finns någon juridiskt skyldighet eftersom ansvaret inte är strikt sådant.

David Norrbohm

Tillbaka