I september 2015 sålde vi en tre år gammal Hyundai. Efter ett par månader visade det sig att det trängde in vatten kupén. Kunden (som bor på annan ort) lämnade in bilen två gånger på en auktoriserad Hyundaiverkstad, utan att de lyckades hitta orsaken. Därefter tog vi in bilen på vår verkstad och konstaterade att vattnet läckte in via vänster hjulhus, vilket vi åtgärdade.
Enligt kunden så läcker bilen fortfarande in vatten i kupén och nybilsgarantin är nyligen utgången. Vi erbjöd oss då att ta in bilen utan kostnad plus fri lånebil under tiden vi felsökte igen, men kunden vägrar att gå med på detta och kräver att köpet ska hävas. Hur ska vi ställa oss?
Nisse Pettersson
Huvudregeln, enligt konsumentköplagen, är att säljaren har rätt att avhjälpa felet om det kan ske ”inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen”. I normalfallet har det, enligt praxis, inneburit att rätten att avhjälpa ett fel (om det är samma typ av fel) går förbrukad efter tre avhjälpningsförsök. Om felet kvarstår och är väsentligt har köparen rätt att häva köpet, men i många fall är inte felet väsentligt och då är det i stället fråga om ett prisavdrag, enligt konsumentköplagen.
Det här känns inte som ett normalfall gällande avhjälpande.
I bedömningen kring kundens olägenhet ska även beaktas huruvida han eller hon haft lånebil, vilket jag förmodar att kunden haft vid alla reparationstillfällen (det är ju de facto en kostnadsinbesparing för kunden att ha fri lånebil).
Har kunden yrkat ersättning för reskostnader till och från verkstaden bör ni givetvis ersätta för det (18:50 kr/mil). Vattenläckage är ofta mycket svårt att lokalisera och därför är min bedömning att ni har ett ytterligare reparationsförsök på er!
Är vattenläckaget inte av någon större mängd är det i slutändan tveksamt om kunden har rätt till hävning, snarare ett prisavdrag. Men ett prisavdrag kan ofta motsvara säljarens kostnad för hävning. Skulle ni gå med på hävning ska kunden betala för den nytta han eller hon har haft av bilen som beräknas enligt punkt 9 C i leveransvillkoren.
David Norrbohm