Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

”En kund vill hellre köpa av oss”

Fråga:

Vi har en kund som vill köpa en ny bil av oss. ”Problemet” är att hon per mejl har sagt ja till en annan lagerbil av samma märke hos en annan återförsäljare. När hon meddelade den andra handlaren informerade de henne att hon måste betala 15 procent av köpeskillingen i skadestånd (se nedan vad hon skriver till mig).
”Hej! Vill så gärna köpa denna bil av er, men den andra återförsäljaren sätter sig på tvären och menar att jag blir skyldig dem 15% på bilpriset, i mitt fall typ 80 000-90 000 kr. Det verkar ju helt orimligt. Jag har fått en orderbekräftelse och inget sådant framgår alls av denna. Jag har skickat ett mail där jag bekräftar beställning på en lagerbil. Nu anser de att detta är bindande, men inte heller här framgår till mig som konsument vad som händer om jag drar mig ur. Kan inte du kolla internt vad som gäller. Det är ju inte så att jag inte ska ha en bil av detta märke, men om jag som kund ska köra en bil i 3 år vill jag vara 105% nöjd.”
Min fråga är hur hon kan komma ur detta utan kostnad?
Märkeshandlare Småland

Svar:

För att undvika missförstånd, kontaktade jag den andra återförsäljaren (medlemsföretag i MRF) för att höra deras version. Min bedömning blir då följande:
1. Att kunden ingått avtal och beställt en bil råder ingen tvekan om. Skriftlig accept på mejl finns, samtidigt som säljaren skickat över en orderbekräftelse.
2. Vid avbeställning har säljaren rätt till ersättning för de kostnader han eller hon drabbas av, vilket framgår av § 41 konsumentköplagen (Kkl). Av kundens beskrivning verkar hon dock inte ha erhållit villkoren när orderbekräftelsen skickades över till henne. Detta innebär att de i villkoren (p11) fastställda procentsatserna (godkända av Konsumentverket och som Kkl ger utrymme för), inte kan åberopas.
Däremot så har den andra handlaren rätt till ersättning för de faktiska kostnader de drabbas av (en beräkning som ibland kan göras först när man säljer den aktuella bilen). Här har handlaren meddelat att man ska göra en summering och beräkning av de faktiska kostnaderna och förlusterna. Slutsatserna blir då följande:
a ”Pacta sunt servanda” (avtal skall hållas).
b Det är en fördel att tillämpa handpenning eftersom det är skillnad på att ha rätt och få rätt.
c Det är en stor fördel att använda MRF:s avtal och villkor eftersom man då inte behöver styrka de kostnader man haft på grund av avbeställningen (för övrigt ett krav).
David Norrbohm

Tillbaka