Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Ett dubbelfel av kunden

Fråga:

En kund, som köpte en begagnad bil av oss, har fått vattenläckage in i bilen som slagit ut viss del av elektroniken. Bilen är nu reparerad på en annan verkstad och kunden kräver oss på reparationskostnaderna. Bilen är tio år gammal, köptes från oss för drygt nio år sedan när den var cirka sex månader gammal. Den har aldrig varit inne på service hos oss eller någon annan auktoriserad verkstad. Kunden hänvisar till fabrikationsfel, alternativt att det borde ha stått i instruktionsboken att dräneringskanalerna under takluckan ska hållas rena.

P Richardsson

Svar:

Dubbelfel kan man säga. För det första är reklamationen för sen enligt konsumentköplagens treårsgräns, vilket släcker alla rättigheter. För det andra har kunden förbrukat sin generella reklamationsrätt eftersom han eller hon har valt att reparera på annan verkstad innan reklamationen till er gjordes. Ni har därför ingen juridisk skyldighet att åtgärda felet.

David Norrbohm

Tillbaka