Det blir vanligare med distansköp av bilar, det vill säga när kunder gör upp affären via mejl och telefon. Finns det några knep eller tips för att undvika distansavtalslagens regler om ångerrätt?
I dag gör vi så här med order som görs upp via mejl eller telefon: Vi mejlar köpeavtalet till kunden, som skriver på, skannar eller fotograferar av det och mejlar det tillbaka till oss. Med det underskrivna avtalet som grund gör vi då bilen leveransklar. Det formella köpeavtalet görs upp i lokalen och skrivs under av köpare och säljare. Först därefter levereras bilen ut. Innebär förfarandet att kunden då inte har ångerrätt?
Tvivlande
För att kunden ska ha ångerrätt krävs enligt lagen om distansavtal att två viktiga förutsättningar är uppfyllda (vilket det väldigt sällan är fråga om vid bilaffärer).
För det första ska parterna ha ingått avtalet i ett särskilt inrättat system för enbart försäljning på distans. Om en handlare annonserar ut en bil på exempelvis Blocket och kunden sedan kommunicerar med bilhandlaren via mejl och/eller telefon är det inte ett sådant särskilt inrättat system. Det krävs mer, som kundkorgar/log-in/betalningar på bilhandlarens webbsida, vilket är extremt ovanligt i vår bransch.
För det andra krävs dessutom att kommunikationen mellan parterna ska ha skett uteslutande på distans, vilket det i många fall inte är fråga om eftersom kunden de facto hämtar bilen, eventuellt provkör den och i många fall undertecknar ett nytt köpeavtal i samband med leveransen.
I det fall du beskriver har kunden därför inte någon ångerrätt efter leverans. En helt annan sak är att en konsument, före leverans – även om distansavtalslagen inte gäller – har rätt att avbeställa köpet, men då mot en procentuell avgift som varierar mellan 1,5 och15 procent av köpeskillingen beroende på bilens pris och när avbeställningen görs.
Därför är så viktigt att ta motsvarande belopp i handpenning, vilket tyvärr alldeles för sällan sker i vår bransch jämfört med andra.
David Norrbohm