I vår beskrivning gällande servicehistorik på en bil, så har vi skrivit att första serviceintervall ej är uppnådd eftersom bilen rullat endast 1 475 mil.
Dock är bilen tagen i trafik 16 december 2016, vilket innebär att det tidsmässiga kravet för service har passerat. Jag antar att det är missvisande information från vår sida. Vad har kunden i så fall rätt till för slags kompensation?
Columbus
Enligt konsumentköplagen ska en köpare kunna förvänta sig av en så förhållandevis ny bil att den har genomgått föreskriven service. Eftersom en rimlig försening på den tidsmässiga delen av en service normalt inte påverkar bilens funktionalitet (givetvis bortsett från att giltigheten av en nybilsgaranti kan påverkas), så bör felet kunna avhjälpas genom att ni erbjuder en kostnadsfri service.
Huvudregeln är även att felet ska avhjälpas, även om kunden vill något annat. Ett alternativ skulle kunna vara ett prisavdrag, motsvarande vad en service kostar.
David Norrbohm