Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklmamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohms expertsvar

”Hon har inte servat bilen men tycker att vi ska betala”

Fråga:

För ungefär ett och ett halvt år sedan sålde vi en 2009 Hyundai i20 som gått cirka 6 000 mil. Nu vid 9500 mil har kamkedjan gått sönder på något sätt. Vid leverans var bilen nybesiktad och såldes med en månads trafiksäkerhetsgaranti.
Kunden kräver hävning av köpet på grund av väsentligt fel. Borde vi gå kunden till mötes och vad borde i så fall avdraget vara? Kunden har inte servat bilen sedan hon köpte den. Jag tycker knappt att det skulle kunna vara ett ”garantiärende”. Känns bara märkligt.
Hopp om snart svar

Svar:

En väsentlig förutsättning är att felet kan bedömas som ursprungligt för att ni ska ha ett ansvar enligt konsumentköplagen.
Eftersom felet, det vill säga kamkedje- motorraset, inträffade efter halvtannat år och 3 500 mils körning finns det över huvud taget inte något som talar för ett ursprungligt fel. Det är dessutom kunden som ska bevisa att felet fanns på bilen när den såldes. Vid ett sådant förhållande ska särskilt beaktas att kunden inte servat bilen, vilket ofta (frånvaron av oljebyte) kan vara den primära orsaken till haveriet.
David Norrbohm

Tillbaka