En bilägare, som är ett företag, vill inte betala för en reparation vi gjorde eftersom vd:n anser att den anställda som lämnade in bilen inte hade rätt att beställa reparationen. Vad gäller?
Charlotte
Ni handlade i god tro
I många branscher är det vanligt att anställda lämnar in arbetsgivarens bil på reparation. Det ligger med andra ord inom ramen för sedvänja och branschpraxis att anställda har behörighet att lämna in bilar på verkstaden.
Om inte kundmottagaren på er verkstad kände till eller hade anledning att känna till några begränsningar, är kundens arbetsgivare bunden av beställningen, eftersom verkstaden anses ha varit i god tro. Vid större reparationer bör alltid särskild försiktighet vidtas vad gäller behörighet, befogenhet och för den delen betalningsförmåga.
Ibland kan det givetvis vara så att arbetsgivaren har gett den anställda begränsad befogenhet vid reparationer. Till exempel att bilen endast får lämnas in på servicereparationer understigande 10 000 kronor eller att bilen endast får lämnas in på felsökning, och då ska verkstaden kontakta arbetsgivaren.
David Norrbohm