Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklmamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Klagar på en långmilare

Fråga:

Jag sålde en V70 från 2008 på 34 000 mil. Kunden fick en månad TSG-garanti. Bilen var genomgången före leverans av våra mekaniker som provkörde, tog upp bilen på lyften och felsökte den med dator. På kundens begäran testade vi värmaren före leverans, den fungerade och värmde. 

Bilen levererades till kunden som nu ringer och säger att värmaren inte fungerar. Han hade försökt starta värmaren med lågt bränsle när pumpen till värmaren låste sig. Kunden klagar också på att gasfjädern till bagageluckan inte håller sig uppe och att elhissen till vänster bakdörr inte fungerar. Nu vill kunden ”lösa” detta. Vad ska jag göra?

V70

Svar:

Enligt konsumentköplagen ska det först vara fråga om ett (köprättsligt) fel, det vill säga något som avviker från vad man med fog kan förvänta sig på en bil som rullat 35 000 mil och är tolv år gammal (priset är däremot okänt för mig). Det ska, enligt konsumentköplagen, alltså vara fråga om ett fel som är mer än normalt slitage på en sådan begagnad bil. 

Felet på bagageluckan och fönsterhissen är inte mer än normalt slitage, enligt min bedömning. Och det låter som om ni visade att värmaren fungerade vid köpet, det vill säga att felet uppkom efter köpet (om det är utrett; de flesta värmare startar inte om bränslet är för lågt och låser sig inte …).

Då ansvarar ni alltså inte för felen enligt konsumentköplagen.

David Norrbohm

Tillbaka