Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Knivigt sälja ”skrotbilar”

Fråga:

Vi har sålt en bil med en mätarställning på 19 136 mil som reparationsobjekt för 24 350 kronor med ifylld varudeklaration (VDN). Där framgår att bilen ej är konditionstestad och det är ikryssat att den säljes som reparationsobjekt/skrotbil. Kunden har signerat. Även på kundordern står att bilen säljes utan garanti samt som reparationsobjekt. Kunden har blivit upplyst både skriftligt och muntligt. Men nu har kunden besiktigat bilen och den gick inte igenom. Nu kräver kunden att vi ska byta främre stötdämpare.
Vad gäller juridiskt? Vad kan man förvänta sig av en 13 år gammal bil med över 19 000 mil på mätaren?
Balthasar

Svar:

Generellt kan man säga att det enligt konsumentköplagen är väldigt få fel på en sådan bil som kan betecknas som köprättsliga (det vill säga mer än normalt slitage). När det däremot gäller säkerhetsrelaterade fel så är konsumentköplagen rätt hårt skriven. Trafiksäkerheten behandlas även särskilt i VDN. 
Som du ser av anmärkningen under reparationsobjekt i VDN, så måste det framgå även i kontraktet om en bil har eller kan antas ha fel eller brister i trafiksäkerheten. Om den bedöms så pass trafikfarlig att den inte bör eller kan köras från säljaren, så ska det anges i köpeavtalet.
Därför kan en anmärkning bedömas som ett fel även om bilen sålts som reparationsobjekt och ingen reservation gällande trafiksäker-heten angivits samt att bilen inte ska köras. Enklare trafiksäkerhetsfel som anmärks vid en kontrollbesiktning som lampor, signalhorn, avgasrening etcetera är dock inte att betrakta som köprättsliga fel (även om reservation/anteckning om trafiksäkerheten saknas).
David Norrbohm

Tillbaka