Vi har en kund som kom in till oss och beställde en ny bilnyckel. Kunden betalade 3 000 kronor för nyckeln och en beställning gjordes direkt i vårt reservdelssystem. Efter ett par timmar ringde kunden och sa att hon hade hittat nyckeln och ville häva köpet. Vi förklarade att vi hade beställt en ny nyckel i vårt resevdelssystem i samband med köpet, att en order gått till tillverkaren och att vi inte kunde avboka köpet. Kunden hävdar att hon har öppet köp. Har vi rätt att hålla fast vid köpet?
Fredrik Andersson
Den avgörande frågan är här om ni hade hunnit leverera nyckeln till kunden eller inte. Hade nyckeln levererats så har kunden ingen möjlighet att ångra köpet. Inga kunder – inte ens konsumenter – har rätt att ångra ett köp efter leverans, om man inte särskilt avtalat om öppet köp.
Men ångrar kunden köpet före leveransen kallas det för en avbeställning, vilket konsumenter har rätt att göra, dock inte kostnadsfritt. I konsumentköplagen står det nämligen att köparen är skyldig att betala säljaren för:
• Särskilda kostnader som säljaren har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del dessa inte kan tillgodogöras på annat sätt.
• Särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen.
• Förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Som alternativ (vilket MRF gjort i sina leveransvillkor för personbilar) får säljaren förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning.
Det här innebär att om ni inte kan avbeställa er order, så har ni rätt att kräva kunden för era faktiska kostnader.
David Norrbohm