Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Kunden kräver uppdaterad app

Fråga:

Vi har en kund som köpt en förregistrerad, knappt tre månader gammal bil. Till modellåret 2018 har tillverkaren en app, till vilken man kan koppla upp bilen och komma åt vissa funktioner som att se färddatorn, servicehistorik och var bilen befinner sig. Bilar tillverkade efter en viss vecka har även så man kan starta bränslevärmaren via appen.
Bilen som vår kund köpte var tillverkad före denna vecka och hade således inte denna funktion. Säljaren säger att kunden inte frågade efter funktionen och att funktionen som sådan inte heller diskuterades i samband med försäljningen. Efter några dagar hörde kunden av sig och förklarade för säljaren att han hade varit väldigt tydlig med att han måste ha appen för värmaren och tyckte att säljaren lurat honom.
Det finns ett system för eftermontering för drygt 7 000 kronor som jag erbjöd till halva priset som goodwill. Kunden tackade nej.
Varken köpeavtal, leveransgodkännande, mejlväxling eller någon annan dokumentation bekräftar att bilen har app-styrning. Vad tror du, kommer kunden att komma någonstans om han driver detta vidare, vilket han sagt att han ska göra?
VästgötaLasse

Svar:

Här är det kunden som ska bevisa att ni avtalat om att bilens dieselvärmare skulle gå att styra från appen. Eftersom dokumentation om det saknas så är min bedömning att kunden inte kan visa att avtalet skulle ha omfattat appstyrning eller att han i annat skulle kunna ha förväntat sig att en bil generellt har sådan utrustning.
Därtill ska beaktas, som säkert också kan bekräftas av tillverkaren, att den omdiskuterade funktionen tillkom senare.
David Norrbohm

Tillbaka