Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklmamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohms expertsvar

Kunden vill att vi raderar vår notering

Fråga:

Vi hade tidigare i veckan en äldre Audi på service som rullat cirka 10 000 mil. Vi gjorde följande anmärkningar: ”Oljeläckage från motor, från drivaxel för oljepump till motor, ej akut”.
Kunden motsätter sig att anmärkningen står skriftligt på servicefakturan och kräver att den ska tas bort. Anledningen är att den lagras och syns i servicehistorik-system hos alla auktoriserade VW/Audi-verkstäder i Sverige. Kunden anser att hans bil är värdelös med denna fakta. Till saken hör att reparationen kostar minst 100 000 kronor.
Vi har nekat radering för att inte kunna anklagas för att ha missat viktiga brister. Vad gäller här, kan kunden kräva att vi raderar detta?
Servicechef VW

Svar:

Ni har ingen skyldighet att ta bort uppgiften och bör inte heller göra det. Enligt konsumenttjänstlagens regler är ni skyldiga att dokumentera det arbete ni gör. Som ni är inne på, så är det givetvis också ett viktigt underlag för att visa att er service/felsökning varit fackmässig.
Uppgiften som sådan är i och för sig ingen personuppgift, men det finns flera lagliga grunder för behandling i MRF:s Uppförandekod/Integritetspolicy gällande behandling av personuppgifter i till exempel arbetsorder vid reparationer som inte heller behöver raderas, trots kundens anmodan.
David Norrbohm

Tillbaka