Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Kunden vill reklamera brusten söm efter fem år

Fråga:

I juni 2013 sålde vi en ny bil med tre års garanti. I oktober 2014 bytte vi stolsdynan på förarsidan på garantin för att en söm hade släppt. Nu vill kunden att vi ska byta klädsel på förar-
sätet en gång till för att en söm har släppt någon centimeter igen.

Kunden hävdar att det blir en ny reklamationsrätt på tre år från reparationsdatum. Jag har svarat att reklamationsrätten enligt garantin bara gäller tre år från leveransdagen och att det inte heller är ett ursprungligt fel. Jag har inte antytt något om yttre påverkan, vilket väl kan vara fallet på en stolsdyna. Behöver vägledning i det här garanti-ärendet.

Karlevert

Svar:

Enkelt kan man säga att det inte finns någon ”garanti på garantin”. Men två förutsättningar måste i så fall vara uppfyllda.

Konsumentköplagen kräver dels att det ska ha varit fråga om samma fel, dels förutsätts att felet inte blivit varaktigt och fackmässigt avhjälp. I ert fall är det fråga om samma fel, men felet har avhjälpts varaktigt av er eftersom stolsdynan byttes och stolen var felfri i nästan två år. Att avhjälpandet inte skulle ha utförts fackmässigt är inte heller visat.

Lagstiftarens intention har inte heller varit att den som reklamerar och får ett fel avhjälpt ska hamna i ett bättre läge än en kund som inte har haft något fel alls.

Slutligen kan man ifrågasätta om felet över huvud taget är ett köprättsligt fel, om det inte är normalt slitage när en söm släpper på en stolsdyna efter dryga sex år (men det är en annan fråga) …

David Norrbohm

Tillbaka