Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklmamationsnämnden och har lång branscherfarenhet. 08-701 63 28

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohms expertsvar

Lurad på en app-funktion?

Fråga:

En kund köpte en förregistrerad bil, knappt tre månader gammal. Tillverkaren anger modellår 2018 där man via en app kan koppla upp bilen och komma åt funktioner som färddator, service och var bilen befinner sig. På bilar tillverkade efter en viss vecka blev det även standard att kunna starta bränslevärmaren.
Den här bilen var tillverkad före denna vecka och hade således inte sistnämnda funktion.
Efter några dagar hörde kunden av sig och sa att han hade varit tydlig med att han måste ha appen för värmaren och tyckte att säljaren lurat honom. Det finns ett system för eftermontering för drygt 7 000 kronor som jag som goodwill erbjöd att vi kunde rabattera till halva priset. Kunden tackade nej.
Säljaren säger att kunden inte frågade efter funktionen och att funktionen som sådan inte heller diskuterades i samband med försäljningen.
Varken köpeavtal, leveransgodkännande, mejlväxling eller någon annan dokumentation bekräftar att bilen har app-styrning. Vad tror du, kommer han någonstans om han driver detta vidare, som han sagt att han ska göra?
Victor

Svar:

Här är det kunden som ska bevisa att ni har avtalat om att bilens dieselvärmare skulle gå att styra från appen. Eftersom dokumentation om det saknas är min bedömning att kunden inte kan visa att avtalet omfattade appstyrning eller att man i övrigt ska kunna förvänta sig att en bil generellt har sådan utrustning. Därtill ska det även beaktas, vilket säkert kan bekräftas av tillverkaren, att den omdiskuterade funktionen tillkom senare.
David Norrbohm

Tillbaka