Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Måste man spara utbytta delar?

Fråga:

Vi bytte åt en kund en extraljusramp, som gått sönder i fästet vid en kollision (försäkringsskada). Nu vill kunden ha tillbaka rampen. Har han rätt till det? Har bilägare verkligen rätt till dessa utbytta delar vid försäkringsskador (det kan ju även gälla andra delar till exempel fälgar som skadats)?

Olof P

Svar:

Verkstaden är skyldig att hålla delarna tillgängliga, det vill säga kunna visa upp dem. Om inte generalagent eller försäkringsbolag kräver att få tillgång till delarna, är ni skyldiga att ge kunden de utbytta delarna om hon eller han kräver det, dock endast i samband med att bilen hämtas, inte senare. Detta regleras i p 13 i MRF:s reparationsvillkor.

Om er kund kom tillbaka vid ett senare tillfälle än när bilen hämtades, har ni alltså ingen skyldighet att tillmötesgå kundens krav.

David Norrbohm

Tillbaka