Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Måste vi ersätta kunden för fördröjningen?

Fråga:

Vi har fått ett skadeståndsanspråk på vår verkstad på grund av lång ledtid vid en reparation. Kunden, som är en företagare, har skickat en faktura på drygt 90 000 kronor. Vad har vi för skyldigheter i detta?

Tacksam för ditt råd.

Svar:

Enligt MRF:s reparationsvillkor punkt 17 (och analogt med konsumenttjänstlagen) krävs för ansvar att förseningen ska ha legat inom er kontroll. Hur det är med den saken framgår inte av din fråga. Skulle det vara så att förseningen beror på något som legat inom er kontroll (till exempel att ni glömt att beställa delar) så är i så fall rätten till skadestånd begränsad till skälig ersättning för utlägg om verkstaden varit vårdslös.

Av villkoren framgår vidare att rätt till förlust i näringsverksamhet är undantagen. Ni har alltså ingen skyldighet att betala kunden för kravet på 90 000 kronor.

David Norrbohm

Tillbaka