Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

”Måste vi svälja reklamationerna?”

Fråga:

Jag har två frågor gällande reklamationer vi fått sista tiden:
1. En kund köpte en bil och efter en månad hörde hon av sig och sa att ena dörren på bilen låser sig. Det är något trassel med låscylindern skulle jag tro. Det är en 2014 V40 på 8 500 mil och vi sålde den med tre månaders/300 mils MRF-garanti. Felet fanns inte när vi sålde bilen 24 november 2017, utan har kommit nu. Är detta bara att ta?
2. Vi sålde en bil för en månad sedan som kunden anser rycker. Det är en XC70 från 2016. Garantin som Volvo lämnar, nybilsgarantin har gått ut för ett par månader sedan.
En Volvoverkstad har sagt att ryckningarna eventuellt kan härledas till ett fel på EGR-ventilen, det vill säga ett ganska vanligt fel på denna modell. Det verkar inte finnas någon felkod eller motorlampa som lyser utan är mer som ett upplevelsefel. Hur hanterar man en sådan sak? Borde man inte ha rätt att få Volvo ta detta trots att två år har gått? Jag tänker närmast på den treåriga reklamationsrätten
eller ska vi ta detta? Tack på förhand.
Henke

Svar:

Här är mina förhoppningsvis klara besked:
1. MRF-garantin omfattar inte normalt slitage, vilket detta mycket väl kan vara. Anser ni att det inte är normalt slitage så omfattas felet av garantin eftersom felet inträffat under garantitiden.
2. Här har kunden bevisbördan för att det finns ett fel, genom uppvisande av ett verkstadsbesök med felkoder eller liknande utlåtande. Föreligger fel bör kunden i första hand åberopa tillverkningsfel med stöd av goodwill mot Volvo. Men här kan Volvo eventuellt säga nej eftersom kunden inte köpt bilen ny av någon Volvoåterförsäljare. I den händelsen skulle felet kunna anses som ursprungligt och ni då ha ett ansvar enligt konsumentköplagens regler.
David Norrbohm

Tillbaka