Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Nöjd kund blev missnöjd

Fråga:

En kund har begärt kompensation för en leveransförsening. Bilen var fyra veckor sen och kunden fick en lånebil eftersom hans egen bil redan var såld. Först var kunden nöjd med lösningen att han skulle betala en del av kostnaden för bilen och bränslet men sedan hade han pratat med sin granne som tyckte att han varken skulle behöva betala för bränslet eller något annat utan snarare skulle få kompensation. Vad säger jag till kunden?

Svar:

Vid en leveransförsening har en kund som är konsument rätt att få ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader som han fått på grund av förseningen. Någon rätt att bli kompenserad för irritation eller liknande finns inte. Om en kund som i ditt fall fått en subventionerad lånebil som löser hans transportbehov finns ofta inte några merkostnader som kunden kan få ersättning för.

David Norrbohm

Läs mer: Kunden hämtar inte bilen han beställt

Tillbaka