Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

”Radera inte!”

Fråga:

Vi hade en äldre Audi, som rullat cirka 10 000 mil. inne på service tidigare i veckan. Vi gjorde då följande anmärkningar: ”Oljeläckage från motor, från drivaxel för oljepump till motor, ej akut”.
Kunden motsätter sig att den anmärkningen står skriftligt på servicefakturan och kräver att den ska tas bort. Anledningen är att den lagras och syns i servicehistorik-system hos samtliga auktoriserade VW/Audi-verkstäder i Sverige. Kunden anser att vi gör hans bil värdelös med denna fakta. Till saken hör att reparationerna skulle kosta minst 100 000 kronor.
Vi har nekat radering för att inte kunna anklagas för att ha missat viktiga brister på bilen. Vad gäller här, kan kunden kräva att vi raderar?
En GDPR-fråga?

Svar:

Ni har ingen skyldighet att ta bort uppgiften och bör inte heller göra det!
Enligt konsumenttjänstlagens regler är ni skyldiga att dokumentera det arbete ni gör. Som ni är inne på, så är det även givetvis viktigt underlag för att visa att er service/felsökning varit fackmässig.
Uppgiften som sådan är ingen personuppgift, och det finns flera lagliga grunder för behandling av personuppgifter i till exempel arbetsorder vid reparationer, som inte heller behöver raderas, trots kundens anmodan (läs mer i MRF:s uppförandekod).
David Norrbohm

Tillbaka