Vi har sålt en Volvo XC90, som enligt köpeavtalet skulle ha gått 4 427 mil, till en kund för 489 000 kronor. Nu har det visat sig att bilen har rullat 5 177 mil, alltså cirka 750 mil mer. Om jag värderar bilen på exempelvis bilpriser.se så skiljer det 3 500 kronor mellan dessa olika miltal. Kunden tycker att det är värt cirka 35 kr/mil, vilket känns alldeles för mycket tycker jag. Vad gäller?
Kjell B
Enligt konsumentköplagen gäller i detta fall mycket riktigt ett prisavdrag. Det är skillnaden i marknadspris som ska kompenseras. Ett riktmärke är den skillnad man får om man slår på bilen på en värderingssida och ändrar mätarställningen med motsvarande sträcka.
Ett annat riktmärke kan vara det vi debiterar kunder enligt våra leveransvillkor vid övermil på inbytesbilen, vilket är fem kronor per mil.
Jag har ingen anledning att ifrågasätta varken Bilpriser eller er bedömning av en ersättning om nästan fem kronor milen, de kan även med analogi av villkoren vara lämpligt. Anser kunden att det ska vara 35 kronor milen har kunden i detta läge bevisbördan för detta.
David Norrbohm