Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Vad har kunden rätt till?

Fråga:

Vi sålde en bil till en privatperson i Kalmar. Kan vi tvinga personen att åka till vår anläggning i Göteborg för en garantireparation, eller har kunden rätt att laga bilen i Kalmar och slippa åka 80 mil tur och retur till oss?  Har han annars rätt till kompensation för kostnaderna för resa?

Johan på västkusten

Svar:

Säljaren skall avhjälpa felet
Kunden skall bevisa att det finns ett fel på bilen. Felsökning görs normalt, om kunden bor längre bort än cirka tio mil från säljaren, på en verkstad som säljaren anvisar vid reklamation. Eventuell felsökningskostnad (om det inte är klarlagt att det finns ett fel) bekostas inledningsvis av köparen.

Finns ett fel, som omfattas av garanti eller är ursprungligt (enligt Konsumentköplagen) skall säljaren inom ramen för garantihanteringen ombesörja att felet avhjälps (och ersätta eventuell felsökningskostnad) utan större olägenhet för kunden. Detta innebär i ert fall att felet måste avhjälpas i Kalmar. Ibland kan man i och för sig komma överens med kund om reseersättning med 25 kr/mil. Men i ert fall låter detta av flera skäl som den bästa lösningen.

 

David Norrbohm

Tillbaka