Vårt företag köpte nyligen en Kia Ceed på ett större bilauktionsvaruhus. I bilens beskrivning i annonsen stod det att nybilsgarantin var giltig till och med 2021-09-30. När jag hämtade bilen och gick igenom serviceboken visade det sig att det saknades en service, vilket ju innebär att bilen inte har någon gällande nybilsgaranti, och därför vill vi lämna tillbaka den. Vilka rättigheter har vi som bilhandlare?
Torbjörn S
Jag reserverar mig för eventuella reservationer som auktionsfirman har mot köpare som är näringsidkare (eftersom köplagen då gäller och går att avtala bort).
Men liknande fall har prövats i ARN (även där nybilsgarantins längd inte ens har utlovats i marknadsföringen/VDN) och där det alltid har ansetts utgöra ett köprättsligt fel om nybilsgarantin inte gäller.
Som fackman har ni visserligen en förhållandevis stor undersökningsplikt, men har det, som i detta fall, utlovats att bilen har en nybilsgaranti till 2021-03-30 har ni inte haft anledning att göra någon närmare undersökning av bilens servicehistorik (vilket i många andra fall kan vara väl så viktigt att göra).
Eftersom frånvaron av garantin är ett fel som inte går att avhjälpa, har ni rätt till hävning av köpet, alternativt ett rimligt prisavdrag som svarar mot bilens minskade marknadsvärde till följd av den förlorade garantin.
David Norrbohm