Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Glöm inte att maskera de små små detaljerna!

Fråga:

Vi har lackerat bilar i nästan 30 år och jag har alltid tyckt att jag gjort riktigt bra jobb. Vi är en fristående billackering och jobbar åt flera skadeverkstäder. Nu har en av dem börjat klaga på att det är färg på fjäderben, inne bakom hjulet och så vidare. Vad är det här, har dom rätt att klaga på sådant? I tiderna vi får för att lackera bilar ingår det ju inte att maskera in detaljer på underredet eller …? Är detta ett påhitt av gnälliga kunder eller …? Skadeverkstaden säger att jag ska maskera in detaljerna, men är osäker på om det ingår i lackeringstiderna. Vad är det som gäller?

Nisse

Svar:

Ja, du Nisse, nu måste jag tyvärr ge dig fel och skadeverkstaden rätt. I senaste lacktidsstudien maskerades även hjulhus och fjäderben in – så också baksidan på tröskel och ner till golvet om det behövs för att förhindra färgpåslag eller färg på bilen eller detaljer som inte ska målas. Så tiden för att göra detta är med i tiderna för lackering.

Bilden visar ett exempel där hjulhuset har maskerats in för att
eliminera att färg hamnar på delar som inte ska målas. Tyvärr är detta en vanlig anmärkning när så kallad ”kvalitet kontroll på utförda arbeten” görs.

Lackeringsrelaterade fel – färgpåslag och maskering/maskeringstejp som sitter kvar – är dessvärre överrepresenterade i försäkringsbolagens kvalitetskontroller. Här måste vi inom lackeringsbranschen bli bättre!

Jan Olvenmo

Tillbaka