Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Har mer än 30 års branscherfarenhet

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmos expertsvar

Här blev det dörr-tjafs mellan plåt och lack

Fråga:

Jag har gjort min lackerare förbannad. Jag förstår honom men vet inte hur jag ska rätta till det. Vi har riktat höger framdörr och höger framskärm på en bil. Plåtisen hos mig demonterade dörren för att kunna rikta dörren och skärmen, han måste komma åt på insidan för att begränsa skadan för lackeraren. Där är vi och lackeraren överens.
Det behövdes inte målas något invändigt så när plåtisen var klar med riktningen monterade han dörren. Jag ville ha tid för att demontera dörren och kryssade då i ”D/M dörr” i Cabas och vips fick vi tid för ”demodörr”. Sen skrev vi ut den nya lackföljesedeln och körde bilen till lack.
Lackarna ringde mig direkt och undrade varför han fått tid för lös detalj på dörren, 27 perioder/lös detalj, i stället för 81 perioder/fast detalj när dörren satt fast på bilen. Jag insåg att han ju naturligtvis hade rätt; det står i lackföljesedeln från Cabas att dörren ska målas löst men nu är den monterad och ska målas fast på bilen. Jag sa som det var, att det berodde på att vi demonterat dörren men monterat den igen. Lackaren skiter i det och vill ha ”grundkonstant” för fast detalj eftersom han målat dörren på bilen. Det blev lite tjafs, jag hävdar att eftersom vi demonterat dörren och sen monterat den så blir det som Cabas säger, lös detalj även för lackeraren. Han däremot hävdar att vad vi gör på plåt är en sak och det han gör på lack är en helt annan. Så hjälp mig och reda ut detta, vad gäller och hur ska jag tidsätta detta?
Förtvivlad Roger   

Svar:

Ja, du är nog inte den första som gjort så här. Jag gick in i Cabas och beräknade en skada som den du hade gjort för att förstå vad som händer när man gör som du gjorde. Jag måste ge lackeraren rätt, hur ni hanterar skadan på plåt är en sak och hur han hanterar skadan på lacken är en annan.
Det är naturligtvis viktigt att ni samarbetar. Men nu ska jag försöka förklara hur det ligger till:
När det gäller plåt och lack skiljer det i hanteringen. Har ni demonterat dörren för att kunna rikta den så ska ni få tid för det. Om ni då väljer ”D/M dörr” i Cabas så tror Cabas att dörren ska målas löst default, och det går inte att ändra.
När det gäller fast eller lös detalj för lackeraren står det beskrivet i ”Användarinstruktionen för billackering”, kapitel 5.1 Grundkonstant. ”Varje detalj erhåller en grundkonstant. Vid lackering av flera detaljer på samma bil så erhålls flera grundkonstanter. Värdet på grundkonstanten påverkas av om detaljen lackeras som lös detalj eller fast på bilen.”
En detalj som under någon del av lackprocessen hanteras löst ska tidsättas som lös detalj, även om den lackeras monterad på bilen. Till exempel en dörr som är lös vid slipningen, men monterad på bilen i lackboxen, ska tidsättas som lös detalj.”
I det här fallet har inte lackaren hanterat dörren löst utan den har suttit monterad under hela lackprocessen och då ska han ha en grundkonstant för fast detalj.  Det ni måste göra när ni gör Cabas är och ta bort valet ”D/M dörr”, sätta upp den tiden under ”övrigt” och skriva vad tiden avser, det vill säga ”D/M dörr i samband med riktning” och kontrollera att dörren inte står som lös detalj på lacken.
Jan Olvenmo 

Tillbaka