Varför kan man inte laga vissa plaststötfångare? Vi får laga färre och färre plastdetaljer, det känns nästan som att vi snart inte får några plastreparationer alls. Vad kan vi som externa plastreparatörer göra?
Är det verkligen så att nästan inga plaststötfångare fram får repareras längre? Vi vet att de verkstäder som vi lagar åt slänger massor med delar som vi kan reparera för en kostnad långt under nypris. Dom säger att när bitar är borta så måste delen bytas ut, stämmer det?
Frustrerad bilplastreparatör
Jag förstår din frustration. Som extern bilplastreparatör är det viktigast att du pratar med verkstadspersonalen på verkstäderna som ni lagar plast åt, framför allt deras skadeberäknare. Många gånger tror man saker och byter i stället för att reparera. Ta gärna också kontakt med de lokala försäkringsbolagsteknikerna på din ort och be dem hjälpa dig.
När det gäller att reparera främre stötfångare har det blivit mer restriktioner på vad som får repareras och inte. Här ska man kontrollera med fabrikantens reparationsanvisningar som bara blir bättre och bättre och framför allt tydligare på den punkten. Du kommer att bli förvånad över hur mycket som får repareras.
Är bitar borta från plastdelen så ligger det utanför tidslistan och ska tidsättas från fall till fall, men det finns inget som säger att det måste bytas bara för att det saknas bitar. Tyvärr är det allt för många som då byter delen eftersom de inte vet vad det ska kosta. Här kan du informera dina verkstäder om vad de enklare reparationerna kostar eller sätta fasta priser på vissa typer av reparationer.
Det är klart att lagning av plast ska göras i så stor utsträckning som det är möjligt – det är både miljövänligare och mer ekonomiskt.
Jan Olvenmo