Hos oss är det tjafs om vad som gäller mellan plåt och lack, så jag tänkte höra med dig om en del frågor vi har:
Med hur fint papper ska plåtisen slipa?
Visst ska lackeraren spackla på riktningarna om det behövs?
Ska plåtisen åka och demontera nya dörrar och skärmar på lacken? Lackeraren säger att det är plåtisens jobb, är det plåtisens jobb?
Ska lackeraren kitta när vi exempelvis har bytt bakskärm? Om inte lackeraren ska kitta vem ska grunda innan kittningen? Om vi måste grunda innan vi spacklar vem ska då göra det?
Ja, som du ser så är det en hel del frågor som vi har.
En upprörd Peter
Ja, de här frågorna är bra att lyfta och diskutera så man blir överens om vad som gäller. Tyvärr finns inte riktigt bra regler här. Orsaken är att studierna görs vid olika tidpunkter – lackstudien vid en tidpunkt och plåtstudien vid en annan. Problemet blir då att man inte kan synkronisera övergången mellan plåt och lack bra.
Nu till dina frågor:
Kravet är att plåtisen ska avsluta slipningen av riktningen med P120 eller finare papper, och plåtisen ska lämna ifrån sig en konturriktig riktning, det ska inte behövas spacklas av lackeraren. Det enda lackeraren ska spackla är enstaka porer och någon enstaka repa.
Dörrar och skärmar som ska målas löst och är transportmonterade ska demonteras och monteras igen av lackerarna, det ingår i tiden för lack. Det är inte meningen att plåtisen ska åka och demontera och montera detta på lacken. Delarna ska vara provisoriskt monterade, inte fast monterade, så lackeraren måste demontera kabelhärvor och dylikt.
Kittning är lite knepigare. Tiden för att kitta, exempelvis vid ett bakskärmsbyte, ingår i bytestiden för bakskärmen och om man då måste grunda innan kittningen så måste man hitta en lösning för det. Jag har inget bra svar på detta tyvärr utan vet bara hur olika verkstäder hanterar det.
En del verkstäder ger lackeringen tid för att göra kittningen, andra grundar själva innan kittningen. Om man ska grunda på plåtverkstaden innan man kittar måste man ha lokaler/arbetsplats som klarar av att det grundas där, det gäller även för grundning innan spackling.
När det gäller spackling är det i Sverige plåtisen som gör det. Om vi tittar utanför Sverige så sker nästan aldrig spacklingen på plåt utan på lackeringen. Därför är det lätt för vissa biltillverkare att ställa kravet att det ska grundas före spackel. I Sverige får plåtisen hela tiden stå för riktning, det vill säga bankandet, spacklingen och slipningen av spacklet. Viktigt är att tänka på arbetsmiljön om man ska börja grunda på plåtverkstan, så jag har inget bra svar på vem som ska göra grundning innan spackel.
Jan Olvenmo