Nu tycker jag att den nya tidlistan för riktning inte är rättvis. Vi har en skada på ett hundben där vi tänkte svetsa fast en plåt och rycka ut den med ”ryck-och-sliten”. Skadeytan är ganska liten så vi ville ta extra för att svetsa dit plåten på hundbenet (vi kallade det reparation), men bolaget avslog det direkt.
Vad är det som gäller här? Bolaget påstår att åtgärden ingår, medan jag hävdar att det inte gör det. När jag läste förordet angående riktning, nämns svetsning av sprickor och hål och det är ju det vi ska göra! Vi ska ju svetsa fast en plåt för och rycka ut bucklan och då blir det ju sprickor! Måste man spackla upp bucklorna för och få tiden att gå ihop?
Pelle som inte vill spackla
Ja, du Pelle, nu måste jag tyvärr ge dig fel och bolaget rätt. I den
senaste studien (Mysby 6) har det förekommit flera skador som liknade den du anger (bilden är bara ett exempel). I tiden för och rikta ingår att ibland svetsa fast en plåt för att sedan ”rycka ut den”.
Ibland är vissa skador svårare att rikta än andra, det vill säga att den angivna tiden för ytan inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Då är det bästa att kontakta bolaget och diskutera det direkt med deras tekniker. Oftast har teknikern förståelse och ger verkstaden mer tid.
Gäller det reparation, det vill säga svetsa en spricka, så ska sprickan finnas i skadan innan den börjar riktas ut.
Använder man en speedbänk som dragriktare ska man ha tid för att montera bilen i den. Ibland behöver man rikta det invändiga hjulhuset och tiden för det ska sättas upp separat. Samma gäller om man måste kitta om skarven mellan bakskärm och hjulhuset (kittningstid ingår i byte, inte i riktningstider).
PS: Att spackla upp skadan brukar ta längre tid och sämre resultat.
Jan Olvenmo