Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmo - expertsvar

Var går gränsen?

Fråga:

Vi har åtgärdat en sidoskada på en bil, bytt framskärm

och framdörr och riktat bakdörren och bakskärmen. Dilemmat

är att försäkringsbolaget inte vill betala för meryta på takkant

och menar att vi ska göra en lackskarv mitt över bakdörren.

Jag har hävdat att bakskärmen inte går så långt, utan att

jag vill ha betalt för gammal yta på delen av takkanten fram till

skarvstället. Det säger bolaget nej till. Stolpen vid bakrutan är

nästan 30 centimeter bred vilket är för brett för att göra en

lackskarv. Vad är det som gäller här? Var går egentligen delningen mellan

bakskärm och takkant? Vår färgleverantör rekommenderar inte

att vi ska utföra lackskarvar som är så breda, men vi

tvingas till det för att vi inte får betalt. Hur ska vi hantera detta?

Patrik

 

Svar:

Var tydlig på fakturan
Exakt var lackytan slutar på bakskärmens C- eller D-stolpe kan nog bara de som mätt lackytan svara på, men vi kan vara överens om att den inte går upp till mitt över bakdörren utan tillhör takkantens lackyta. Här har du helt rätt; du ska ha betalt för gammal yta på takkanten fram till punkten där du kan göra lackskarven.

Om det blir billigare än om man tar meryta kan jag inte svara på, men rätt ska vara rätt.

När det gäller lackskarvar, som man tvingas göra för att någon

inte vill betala, trots att varken lackeraren eller färgtillverkaren

rekommenderar det, är det viktigt satt påtala det för den betalande

parten, kund och försäkringsbolag. Här är det också

viktigt att man skriver i klartext på fakturan, lackunderlag, att detta är

en provisorisk reparation.

Om ni inte skulle göra det och det blir klagomål sitter ni med

Svarte Petter, det vill säga ni får betala fast någon annan beordrat

hur ni ska göra jobbet.

Om man däremot skriver att det är en provisorisk reparation

och ärendet sedan hamnar i en tvist, exempelvis i Allmänna reklamationsnämnden,

är det tydligare för dem att agera i och bedöma ärendet.

Jan Olvenmo

Tillbaka