Lack, plast & skador

Jan Olvenmo

Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Har mer än 30 års branscherfarenhet

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Hur gör man med kunder som vill få med gamla skador?"

Jan Olvenmos expertsvar

”Var katten slutar och börjar bakskärmen”

Fråga:

Jag blir tossig av att inte veta var den där förbenade bakskärmen slutar och börjar när det gäller lackering. När börjar takkanten och var slutar bakskärmen egentligen? Bolagen säger att den slutar på ett ställe och jag anser att den slutar på ett annat.
Det finns ju ingen klar kant direkt (dropplisten borde införas igen). Det är samma sak med a-stolpen och takkanten, var slutar och börjar dom? Och var slutar tröskeln och var börjar bakskärmen? Varför finns det ingen beskrivning på det här så vi kan besparas tjafset som det leder till?
Lackar-Jocke

Svar:

Hej på dig igen Jocke!
Ja, det här har vi påtalat länge, jag förstår din frustration. För att kunna svara på din fråga var jag tvungen att vända mig till dem som analyserar bilar hos Cab och då även mäter lackytorna.
De som mäter lackytorna säger att när det gäller gränsen mellan bakskärm och takkant är det som ett ”rakt streck som fortsätter ut på bakskärmen där taket slutar i bak-kant”. Det är samma princip när det gäller a-stolpe; här blir det som ett rakt sträck ut på a-stolpen/takkanten där taket börjar. När det gäller gränsen mellan tröskeln och bakskärmen så dras ett rakt streck som följer tröskeln och ut på hundbenet.
Många frågar också hur bred en stolpe ska vara för att det inte är möjligt att göra en skarv. Här måste man fråga sin färgleverantör om vad de rekommenderar. Men man ska komma ihåg att inte bara bredden påverkar, även vilken del på bilen som det är frågan om.
Det finns en beskrivning (”mäta lackytor”) när det gäller ytor mellan begränsningar. På ytor mellan begränsningar gäller sex centimeter eller bredare för att ytan inte ska delas upp utan räknas som en yta.
Lackskarv är ett omdiskuterat område och glöm inte att det ska göras fackmässigt och vara varaktigt. Lackverkstaden som gör skarven måste förstå att den är ansvarig för lackjobbet, och är ni osäkra på kvaliteten och om det kommer att hålla över tid så ska ni avråda
Tvingas ni göra det ändå på bilägarens/bolagets anvisning, så informera både bilägare och bolaget om att ni gör en provisorisk reparation och skriv det på arbetsordern/kvittot/fakturan så ni slipper eventuella garantier på jobb ni har avrått från ska göras.
Vi har diskuterat det här med Cab och framfört att det borde finnas en förklaring i Cabas på hur de mäter lackeringsytor.
Jan Olvenmo

Tillbaka