Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Verkstad

Joachim Due-Boje

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Vad gäller när en kundbil påkörs?"

Joachim Due-Boje - expertsvar

Åkaren vill ha ersättning

Fråga:

Vi servade en Scania i våras på en av våra anläggningar. Åkaren som lämnade in bilen har ett tiotal fordon i sitt åkeri, de servar inte alltid hos oss men vi gör en hel del arbeten på deras bilar. Ungefär 1000 mil och tre månader efter utförd service på bilen, ringer en chaufför från Norge och talar om att bilen står på Scania i Hönefoss med en tänd varningslampa för växlingscylindern. I skåpet har han färska krabbor som ska till Geilo, klart orolig för att de ska passera bäst före-datum innan han kommer fram. En av teknikerna på Scaniaverkstaden hade redan felsökt och konstaterat att en bricka i växlingscylindern är trasig, de misstänkte även att oljan inte var bytt i cylindern vid senaste servicen. Jag kollade snabbt arbetsordern från servicen i mars, och ser att vi inte hade debiterat någon olja till växlingscylindern. Vi hade helt enkelt glömt bort att byta olja i den.

Till saken hör att det inte är någon katastrof att glömma oljebytet, men nu var det gjort. Vi erbjöd så klart att stå för arbetet på cylindern och ursäktade oss för besväret. Några timmar senare ringde
åkeriägaren och började skälla på mig, och mer eller mindre idiotförklarade alla som arbetar på vår anläggning. Sedan kom kraven på ersättning, han började med kostnad för omlastning och en extra körning av ett norskt åkeri, för att leverera krabborna till slutstationen i Geilo. 24 000 kronor ville han ha för reparation av cylindern. Totalt skulle vi betala 250 000 kronor. Han avslutade barskt med – tror du norrbaggarna vill ha sura krabbor?

Göran, verkstadschef på en Scaniaverkstad
i södra Sverige

Svar:

Jag kan förstå att åkeriägaren inte vill leverera sura krabbor, skulle tro att norrmännen i så fall skulle välja en annan leverantör. Gällande åkarens krav fungerar det inte riktigt så, vem skulle våga reparera bilar/saker åt juridiska personer/firmor, om näringsidkaren ska ansvara för eventuella produktionsbortfall? För din del gäller kapitel 15 i ”Reparationsvillkor Tunga Fordon”.

Verkstaden är inte skyldig att utge ersättning för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada. Kostnaden på 24 000 kronor för reparation av brickan i växlingsventilen får du däremot ta.

Joachim Due-Boje

Tillbaka